ولوگرد

319

ولوگرد

وَلوگِرد یا ولوجرد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان ایران است. ولوگرد با مرکز این شهرستان ۲۷ کیلومتر فاصله دارد و تا شه...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ولوگرد

ولوگرد

وَلوگِرد یا ولوجرد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نطنز در استان اصفهان ایران است.

ولوگرد با مرکز این شهرستان ۲۷ کیلومتر فاصله دارد و تا شهر اصفهان، مرکز استان ۱۵۷ کیلومتر فاصله دارد و فاصله این روستا تا پایتخت، یعنی شهر تهران تقریباً ۲۶۰ کیلومتر است و در ارتفاع ۱۵۷۰ متری از سطح دریای و در جوار رشته‌کوه منفرد مرکزی ایران و قلل معروف به کرکس واقع شده‌است. دربارهٔ وجه تسمیه این روستا نظرات مختلفی ابراز شده از جمله اینکه نام ولوگرد ترکیبی از (ولو) بمعنی پراکنده و (گرد) که در زبان تاتی بعنی شهر، روستا و آبادی بوده، به وجود امده و دیگر آنکه ولوگرد از ترکیب ( ول ) بمعنی گل و شکوفه و (گرد) بمعنی روستا است و ولوجرد و معرب ولوگرد است.

روستاهای مجاور ولوجرد، روستای چیمه در ضلع جنوبی و روستای هنجن در ضلع شمالی است و تا روستای تاریخی و مشهور ابیانه حدوداً ۲۰کیلومتر فاصله جاده‌ای دارد.

جمعیت

این روستا در دهستان برزرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۳ نفر (۸۶خانوار) بوده‌است.

جغرافیا

روستا ولوجرد در دره چیمه رود قرار دارد و در موضعی واقع شده که دهانه دره تنگ می‌شود از این‌رو روستا از دو جهت شمالی-جنوبی گسترش یافته اما در جهات شرقی-غربی محدود شده‌است. آب و وهوای ولوجرد کوهستانی و نیمه خشک است و زمستانی سرد و با رطوبت اندک و تابستانی که در هنگام روز گرم و شبهایی خنک دارد. این روستا دارای جمعیت فصلی است و به این معنی که در فصل زمستان جمعیت آن به کمترین حد و در بهار و تابستان جمعیت آن به حداکثر می‌رسد اما به‌طور متوسط جمعیت آن ۱۵۰ نفر تخمین زده می‌شود. منایع آبی آن یک چشمه اصلی و چند چشمه فرعی و یک رشته قنات و استخری است که آب مازاد برای ایام خشک، در آن ذخیره می‌شود. محصولات کشاورزی این روستا غالباً محصولات باغی و میوه استو مهم‌ترین آن گلابی است که دارای شهرت است اما میوه‌های دیگری نظیر خرمالو، انار، انجیر، توت، انگور و به نیز بالنسبه فراوان است. در گذشته کشت محصولات زراعی چون گندم، جو و پنبه شایع بوده اما بدلایلی چند دیگر مرسوم نمی‌باشد. مهم‌ترین اماکن تجمع مردم روستا، مسجد جامع و قبرستان عمومی این روستا است و ایام عید نوروز و عاشورا و تاسوعا مهم‌ترین ایام اجتماع مردم و برگزاری مراسم‌های آئینی نظیر نخل گردانی و توزیع نذورات است.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به ولوگرد نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.