ساربان‌لار

404

ساربان‌لار

ساربانلار روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.روستایی در دامنه سبلان که کوهستانی بوده و مسیر بسی...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ساربان‌لار

ساربان‌لار

ساربانلار روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.روستایی در دامنه سبلان که کوهستانی بوده و مسیر بسیاری از ییلاق های دیدنی و خوش آب و هوای سبلان از این روستا می باشد . از یک طرف به سبلان از یک طرف به روستای قلچقلو از یک طرف به جهادآباد از یک طرف به آلنی مشرف می باشد . شغل اکثر مردم کشاورزی و دامداری می باشد . مکانی مناسب برای طرح های بوم گردی می باشد. قبرستان این روستا در یک تپه قرار دارد . تپه قبرستان ساربانلار مربوط به سده‌های میانه دوره های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان مشگین‌شهر، روستای ساربانلار واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۲ دی ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۳۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است . هوشنگ  میدانی منطقه وسیع و مسطحی است که در دامنه شمالی سبلان و درارتفاع ۲۷۲۵ متری واقع شده و یکی از زیستگاه‌های وحش منطقه سبلان به شمار می‌رود. هوشنگ میدانی از طرف شمال به منطقه ساربانلار (سروان دره سی)، از طرف شمال شرقی و شرق به ارتفاعات ایشیق چیخماز و آب گرم شابیل و از جانب جنوب شرقی به دامنه سبلان و هرم و از جانب غرب به منطقه موئیل محدود است. این میدان علاوه بر زیستگاه در محدوده میراث فرهنگی شهرستان نیز به شمار می‌رود و به دلیل موقعیت خاص خود و آب و هوای مساعد و نزدیکی به سبلان و آبگرم شابیل در نظر سیاحان و جهانگردان حائز اهمیت است. طبیعت زیبای این روستا باعث شده تا عکاسان حرفه ای عاشق طبیعت برای شکار زیبایی ها به روستا مراجعه کنند . شیروان دره سی نیز زیستگاه طبیعی بسیاری از حیوانات وحشی می باشد در نزدیکی این روستا واقع شده است . تجمع سنگ های زیبا در این محل مناظر مختلفی را ایجاد کرده عشایر محل بدلیل تجسماتی که داشتند نامی بر هرکدام از این سنگها گذاشته اند که عبارتند از:دلیکلی داش- ناللی داش- توپ داش- سورشکن داش- قورود داشی که دارای عکس سماور و سینی می باشد- گلین داش- منبر داش- سولی داش- طیاره داش- دووز داش ، جنوار داشی ، استیل داش و... پناهگاه شهید میرمحمود بنی هاشم در ارتفاع سه هزار و ۸۲۵ متری قله سبلان و در ضلع غربی ساوالان احداث شده است.

این پناهگاه دارای امکاناتی از جمله محل خواب ، سرویس های بهداشتی ، حمام ، نمازخانه ، آشپزخانه و سیستم لوله کشی آب است.

رسیدن به جان پناه غربی هم از دریاچه قره گؤل (با مبدایت روستاهای ساربانلار یا موئیل و گذر از دریاچه طووس گؤلی) و هم از شابیل (با گذر از آلاچیق های عشایر خاوندی و تپه بالیخ بلی (به معنی پشته ماهی) میسر می باشد.

پناهگاه غربی در مسیر صعود به هرم و سلطان در غرب سبلان و بالاتر از دریاچه قره گؤل قرار دارد

جمعیت

بر اساس سرشماری ساال۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱۰۶۴ نفر با ۲۴۰ خانوار بوده‌است. با افزایش ۱۲درصدی در سال ۹۷

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به ساربان‌لار نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.