باللوجه‌میرک

334

باللوجه‌میرک

باللوجه‌میرک روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد.. جمعیت بر اساس سرشماری سال ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای باللوجه‌میرک

باللوجه‌میرک

باللوجه‌میرک روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان مشگین‌شهر، بخش مرکزی، دهستان مشگین شرقی قرار دارد..

جمعیت

بر اساس سرشماری سال 1395 جمعیت این روستا 1823 نفر با حدود 500 خانوار بوده‌است.

قدمت تاریخی

روستای باللوجه قدمت تاریخی بسیار زیادی دارد و از روستاهای تاریخی مشگین شهر است؛ به طوریکه در زمان اشکانیان(247ق.م-224م) اسم این روستا «کندیجه» نام داشت. وجود قلعه‌ی باستانی «سلاسیل» در بالای این روستا نشان از تاریخی بودن این روستا دارد. این قلعه در سال 1387 ثبت ملی شده اما اکنون از آن آثاری بجای نمانده است.

تپه میر قلعه سی مربوط به عصر آهن - سده‌های اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۱۴۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منطقه‌ی باستانی «پیر رسل» (به زبان محلی: پیراسول) منطقه‌ای مذهبی می‌باشد. نقل است در زمان‌های قدیم شخصی در آنجا گندم کاشته و هنگام درو کردن گندم، از خوشه های گندم خون بیرون می آمده و امروزه در آنجا روضه برگزار میشه، از قدیم گفته اند که: یک پیامبر در آنجا دفن شده؛ در زمانهای گذشته یک سنگ صاف به رنگ سیاه بود که وسط این سنگ،نقش نعل اسب بود به طوری که انگار یک اسب پایش را بانعل روی سنگ گذاشته، که این سنگ را هم از این مکان برده اند.

میسیو باغی،در زمان اوایل دودمان پهلوی،شخصی بنام:«میسیو کافکا» از اروپا،چندین منطقه از آذربایجان را برای پرورش زنبور عسل انتخاب کرد،که بهترین منتطقه روستای باللوجه میرک بود،او در پایین روستا درختانی از نوع بیدمشک کاشت و آنجا به کمک،مالک روستا«ماضدوله عدل»زنبور پرورش داد، اهالی روستا اسم آن متطقه را «میسیو باغی»گذاشتند.

در سمت غرب روستای باللوجه،روستایی بنام «قارالار» وجود داشت که در زمان صفویه آنجا زندگی میکردند و از طوایف «ایل شاهسون»بودند،در زمان دودمان هوتکیان،آنجا را بخاطر درگیری با روستاهای اطراف رها کرده و از اهالی روستای باللوجه،اسب و الاغ گرفته و رفتند اهالی روستای باللوجه هم خانه های آنها را خراب کرده و به باغ تبدیل کردندو قبرستانهای آنها همچنان باقی است ولی متأسفانه مورد تجاوز حفاران غیر مجاز میباشد،در قارالار قلعه ای گلی است که به گفته ی یک نفر که از اهالی قارالار میباشد،این قلعه احتمالاً حتی قبل از قارالار نیز وجود داشته، در زبان محلی به این قلعه "قالا دیبی" میگویند اهالی قارالار حدود 300 سال پیش روستای خود را ترک کرده اند،بین روستای باللوجه و قارالار دره ای بنام (مزدره سی) که آنزمان به آن (سد دره سی) میگفتند واقع شده است.

چشمه ها

در این روستا چشمه های طبیعی زیادی وجود دارد ولی متأسفانه بعضی از این چشمه ها خشک شده اند؛چشمه ی آق بلاغ(سفید چشمه) که آب آشامیدنی روستا از این چشمه هستش و در نزدیکی قلعه ی سلاسیل و منطقه ی پیررسل میباشد،در گذشته آب خیلی زیادی از این چشمه خارج میشد ولی بعدها به دلیل خرد کردن سنگها و صخره های این چشمه به امید اینکه آب آن بیشتر میشود و یا احتمالاً به امید وجود گنج سنگ و صخره ها را خرد کردند و بعدها آب آن کمتر از قبل شد.

تالاب

تالاب طاووس گولی به زبان محلی طووس که در جنوب شرقی روستای باللوجه و شرق روستای موئیل و جنوب روستای قلچقلو و روبروی کوه زیبای سبلان واقع شده که حدود کمتر از سه ساعت با پای پیاده با روستاها فاصله دارد و بخاطر مشاهده ی عظمت کوه سبلان و وجود چندین چشمه که آب تالاب هم از این چشمه ها تامین میشه و رودهایی که از آب شدن یخ و برف در ارتفاعات کوه جاری شده و به این تالاب منتهی میشوند و وجود انواع ماهی های کپور و قزل آلا در این تالاب و آلاچیق های برافراشته با آب و هوایی ییلاقی، انواع پرنده های مهاجر و بومی اطراف دریاچه،منطقه ای گردشگری و طبیعت گردی برای گردشگران و مسافران و طبیعت گردان محسوب میشود.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به باللوجه‌میرک نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.