قوشچی (سراب)

205

قوشچی (سراب)

قوشچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای قوشچی در دهستان ابرغان، ۴۶کیلومتری شهر ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قوشچی (سراب)

قوشچی (سراب)

قوشچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای قوشچی در دهستان ابرغان، ۴۶کیلومتری شهر سراب، استان آذربایجان شرقی و در ارتفاع ۳۵۰۰ متری از سطح دریا و در رشته کوه بزگوش واقع شده‌است. راه مواصلاتی ماشین رو روستا به سراب آسفالت شده و دارای بخش‌های کوهستانی است. وسعت روستای قوشچی در حدود ۱۰۰کیلومتر مربع می‌باشد جمعیت روستای قوشچی در حدود ۱۰۰۰نفرو۲۰۰خانوار است. زبان مردم روستای قوشچی ترکی آذربایجانی است. بافت روستا نیز ترکیبی از سازه‌های قدیمی و جدید است، البته سازه‌های نو بافت غالب را تشکیل می‌دهند و ویلاهای نوساز در ورودی روستا قبل از هر چیزی خود نمایی می‌کنند. زیر ساخت‌های این روستا دارای مشکل است و دسترسی به اینترنت مقدور نیست و ارتباط تلفنی گهگاهی قطع و وصل می‌شود. کارهای عمرانی روستا توسط دهیاری تا حدودی در دست اجراست که در برخی مواقع نیاز به کمک و همکاری مسئولین شهر سراب دارد. خانه بهداشت توسط یک بهیار بومی اداره می‌شود که اهالی روستا از ایشان رضایت دارند . روستای قوشچی بازمانده روستاهای قدیمی آی بلاغی (چشمه‌ی ماه) و دره بوغازی (گردن دره) می‌باشد. تأسیس روستای جدید قوشچی از بازمانده روستای قبلی سابقه ای نزدیک به ۲۰۰سال دارد. به تعابیری از گذشته درباره‌ی روستای قوشچی مسلمانان و ارامنه همزیستی مسالمت آمیزی داشته‌اند وحتی اسامی بازمانده گواه بر این سند می‌باشد مانند ارمنی بلاغی (چشمه‌ی ارمنی) و ارمنی دوش (دشت ارمنی) که پس از مدت‌ها با فروش املاک خود راهی سایر مناطق شدند امروزه هیچ فرد ارمنی دین در این روستا زندگی نمی‌کند.

جستارهای وابسته

  • جمعیت روستاهای شهرستان سراب

منابع

  • درگاه ملی آمار ایران

خاطرات شما از سفر به قوشچی (سراب) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.