فرگوش

213

فرگوش

فرکوش یا پرکوش روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی است. این روستا در فاصله ۵ کیلومتری جاده سراب – اردبیل قرار دارد که ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای فرگوش

فرگوش


فرکوش یا پرکوش روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی است. این روستا در فاصله ۵ کیلومتری جاده سراب – اردبیل قرار دارد که از شمال با آغمیون و سهزاب، از جنوب با تکلدان و از شرق با طاران و پادگان و از غرب با اسفستان و شهرک صنعتی سراب همسایه است. فرکوش در ۱۳۹ کیلومتری شرق تبریز، ۹۱ کیلومتری غرب اردبیل واقع شده‌است.

آب و هوا

آب و هوای فرگوش به دلیل قرار گرفتن در دامنه‌های سبلان در زمستان سرد و پر برف و در تابستان معتدل می‌باشد.

مردم

بر پایه سرشماری سال ۱۳۸۵ خورشیدی، از مجموع ۹۳۸ نفر جمعیت این روستا ،۴۴۷ نفر مرد و ۴۶۱ نفر زن تخمین زده شد که ۶۷۱ نفر با سواد و ۱۹۱ نفر بی سواد بوده‌اند. شمار خانواده‌های روستا نیز ۲۴۷ خانوار بوده‌است.

گویش، زبان و مذهب

مردم این روستا به ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و معتقد به مذهب شیعه هستند.

کشاورزی، دامداری و مرغداری

روستای فرگوش به دلیل داشتن خاک حاصلخیز و استاندارد و چاه‌های عمیق فراوان و داشتن سهم قابل توجهی از آب‌هایی که کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد بسیار مناسب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی است. عمده محصولات زراعی آن لوبیا، سیب زمینی، گندم و جو می‌باشد. علاوه بر کشاورزی، اکثر جمعیت روستا به کارهای دامداری و دامپروری (گاو، گاو میش و گوسفند) ومرغداری نیز مشغول هستند. در چند سال اخیر پرورش ماهی، گاوداری و مرغداری‌های زیادی به روش صنعتی احداث شده‌است.

اماکن تاریخی و مذهبی

این روستا دارای دو مسجد به نام‌های مسجد جامع و مسجد حضرت ابوالفضل می‌باشد؛ مسجد جامع جزو قدیمی‌ترین بناهای روستا محسوب می‌شود. از تپه‌های باستانی روستا می‌توان به تپه‌ای در یک کیلومتری ضلع شمالی روستا به نام امامزاده و تپهٔ بش اتاقلار در ۳ کیلومتری شمال شرقی روستا اشاره کرد.

جستارهای وابسته

منابع

  • درگاه ملی آمار ایران

خاطرات شما از سفر به فرگوش نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.