شوره‌دل

205

شوره‌دل

شوره‌دل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. روستای شوره دل (قره خان سابق) دارای...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شوره‌دل

شوره‌دل

شوره‌دل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان آغمیون بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است.

روستای شوره دل (قره خان سابق) دارای یک سد طبیعی زیبا است که علاوه برتامین اب کشاورزی و پرورش ماهی چشم‌انداز زیبایی دارد. این روستا دارای راه اسفالته۳کیلومتری روبروی پادگان سراب واقع درکیلومتر ۱۰ جاده سراب به اردبیل است. درکتب قدیمی گفته شده این روستا در مسیر راه ابریشم بوده ووجود اشیاء زیر خاکی وگورستان چند هزار ساله باعث کاوش‌های بسیاری شده‌است.

جاذبه ها

از دیگر منابع طبیعی روستای شوره دل، وجود رودخانه‌ای با آب زلال و شیرین و دارای ماهی‌های قزل آلا می‌باشد که در حاشیه این روستا جاری است و این موضوع جذابیت‌های منطقه را دو چندان نموده‌است. روستای شوره دل به واسطهٔ موقعیت جغرافیایی شهرستان سراب (قرار گرفتن مابین دو رشته کوه بزقوش در جنوب و ارتفاعات سبلان در شمال)، دارای آب و هوایی سرد و کوهستانی است که در تابستان معتدل و در زمستان‌ها بسیار سرد است؛ و یکی از نقاط سردسیر کشور به‌شمار می‌رود. زبان امروزی ساکنان این روستا، ترکی آذربایجانی می‌باشد. زبان ترکی آذربایجانی از شاخهٔ اغوز زبان‌های ترک‌تبار از گروه زبان‌های آلتاییاست. خاستگاه زبان‌های ترکی، استپ‌های جنوب سیبری بوده‌است و گویندگان اصلی آن را ترک تباران تشکیل می‌دهند اراضی روستا دارای خاکی بسیارمرغوب و حاصلخیز با قابلیت کشت انواع محصولات کشاورزی بوده و به همین سبب شغل اغلب اهالی شوره دل کشاورزی ودامداری می‌باشد و بیشتر اراضی این روستا زیر کشت محصولات کشاورزی آبی واقع گردیده است که منبع تأمین آب آن چاه‌های عمیق حفر شده و نیز سد طبیعی می‌باشد. عمده محصولات کشاورزی این روستا :گندم، جو، لوبیا، سیب زمینی و انواع گیاهان علوفه‌ای است.

نگارخانه

منابع

  • درگاه ملی آمار ایران

اطلس زبان تاتی، روستاهای ایران

خاطرات شما از سفر به شوره‌دل نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.