آناقیز

340

آناقیز

آناقیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی ویژه این روستا، قدمت دو هزار...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای آناقیز

آناقیز

آناقیز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ابرغان بخش مرکزی شهرستان سراب واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی ویژه این روستا، قدمت دو هزار ساله، مناظر بکر و بسیار سرسبز، مردمان با فرهنگ از جمله ویژگی‌های این روستا می‌باشد. باغات پر بار این منطقه به لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با مهاجرت اهالی این روستا به شهرهای بزرگ در اوایل دهه پنجاه جمعیت آن رو به کاهش گذاشت اما در سال‌های اخیر با مهاجرت معکوس اهالی قدیمی کاهش سکونت به سرعت جبران شد و هم‌اکنون از این روستا می‌توان به عنوان مدرن‌ترین روستای شهر سراب نام برد. اهالی اصیل این روستا شامل چند طایفه می‌باشند. همه اهالی اصیل دارای پسوند آناقیزی در نام خانوادگیشان می‌باشند. قدمت این روستا بر طبق آزمایش‌ها انجام شده بر استخوان‌های مکشوفه در دانشگاه تبریز به هزاره اول قبل از میلاد دلالت دارد. از جمله مناطق باستانی این روستا می‌توان به تپه گور قلعه اشاره نمود که در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست آثار ملی به شماره ثبت ۲۳۹۳۷ درج شده‌است.

اناقیز در سی کیلومتری جنوب غربی سراب واقع است که از شمال به دهستان ابرغان، از جنوب به روستاهای قوشچی و قارقا، از شرق دامنجان و احمداباد و از غرب به مرد آباد منتهی می‌شود.

اناقیز در دامنه رشته کوه‌های بزقوش قرار دارد ویک منطقه کوهستانی که اب هوای ان در زمستان سرد و در تابستان معتدل می‌باشد

جستارهای وابسته

  • جمعیت روستاهای شهرستان سراب

منابع

  • درگاه ملی آمار ایران

خاطرات شما از سفر به آناقیز نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.