ورگل (بستان‌آباد)

406

ورگل (بستان‌آباد)

وره گل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند آباد، بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است. روستای وره گل(یا به نقل ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ورگل (بستان‌آباد)

ورگل (بستان‌آباد)

وره گل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند آباد، بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است.

روستای وره گل(یا به نقل قولی از اهالی دره گل) از لحاظ تاریخی دارای قدمت بالایی بوده و از معدود روستاهایی است که در طول تاریخ به دلیل موقعیت جغرافیایی (واقع شدن در میان سه دره) آن و همچنین رشادت و شهامت بی‌نظیر اهالی از گزند تاخت و تاز راهزنان درامان بوده‌است. در مقابل هجوم راهزنان آن زمان مردم در داخل قلعه که امروزه آثاری نه چندان زیاد از آن باقی مانده، جمع میشدند واز تیراندازان معروف آن ها که از اساطیر روستا می باشند می توان به حضرت قلی،صمد و حاج حسین اشاره کرد. وره گل از سمت شمال به روستای آقدرق و خلیفه کندی جنوب به تلخاب شرق به یساول و از غرب به روستاهای قلعه جوق علیا و سفلا و قوجور همسایه می‌باشد.

پیدایش روستا:

به نقل از قدیمی ها که نسل اندر نسل به دست ما رسیده،وره گل از ورود حسین و هفت پسرانش و محمدقاسم و هفت پسرانش که عشایر معروف شمال غرب ایران یا به قولی از مهاجرین ارضروم بوده اند،بنا شده است.از نسل حسین(طوایف وره گلی ها،حسین زاده ها وعابدینی نژادها) و از نسل محمدقاسم(احدزاده ها،جعفری ها،پیری ها،محمدی ها و احدی ها)به وجود آمدند و بقیه ی طوایف مثل اسدی ها از قره کلک و ملااحمدی ها از سراب و آقازاده ها از بایقراب به این روستا نقل مکان کرده اند. وره گل به سه بخش پایین‌قسمت و میانه، وبالا قسمت تقسیم می‌گردد که طوایف حسینی هاو صفری هاساکن پایین قسمت و وطوایف حسن علی ویوسف علی معروف به خاندان یوسفی در میانه، ودرقسمت بالا طوایف حاج آقا محمد علی‌نژاد ملااحمدی، جعفری، میکائیلی، اسدی و خاندان احدزاده ساکن بالاقسمت هستند. بیشتر اهالی این روستا دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی بوده و از فرهنگ اصیلی برخوردار می‌باشند. عمده فعالیت روستاییان کشاورزی ، باغداری و دامداری بوده و از مهم‌ترین محصولات آن می‌توان گندم، جو، نخود، عدس، سیب، زردآلو، گردو، گلابی و عسل را نام برد. بیشترین ساکنان ان به شهرستان پاکدشت شهرک خاتون آباد مهاجرت کرده و مسکن گذارده‌اند.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

. ورگل تنهاروستایی هست در بین روستاهای اطراف که توانست باهوش ودرایت و اینکه حس آزادگی مردمان خودازشرخان‌های زورگوی ان زمان رهایی یابد ومبازات ورشادتهای زیادی در مقابل آنان انجام دهد. البته ناگفته نماندکه ارباب یا خان ان زمان روستای ورگل بسیار ادم خوب وبا ایمان ورعیت مدار بود.

خاطرات شما از سفر به ورگل (بستان‌آباد) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.