اشدلق سفلی

517

اشدلق سفلی

اشتلق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است، روستاهای همجوار با اشتلق س...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای اشدلق سفلی

اشدلق سفلی

اشتلق سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مهران‌رود مرکزی بخش مرکزی شهرستان بستان‌آباد واقع شده‌است، روستاهای همجوار با اشتلق سفلی از جمله اشتلق علیا، تازه کند و قریچه می‌باشد.

محصولات کشاورزی

انواع محصولات کشاورزی این روستا عبارتند از گندم، جو، سیب زمینی، بزرک، یونجه می‌باشد.

امکانات

بعد از انقلاب اسلامی تحولات بسیاری در این روستا اتفاق افتاد از جمله احداث ساختمان جدید بهداری، مدرسه ابتدایی، برق، آب، تلفن، گاز و اینترنت پرسرعت در این روستا از تحولات بعد از انقلاب اسلامی هستند. اما شوربختانه به دلیل عدم مدیریت مسئولین محلی روستا،منبع آب روستا به هدر می رود. دکل اینترنت هم فقط محدود به اپراتور ایرانسل می باشد،و اهالی هم برای اتصال به سایر اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ناگزیر دل به بام خانه ها یا مزارع می زنند

طوایف

این روستا دارای ۳ طایفه به نام‌های سارابلی، خاخ نَظَری، دودانی می‌باشد دلیل نام گذاری این روستا وجود ۳ طایفه هست، در زبان ترکی اش (اوش) به معنی ۳ می‌باشد و تُلق نیز به معنی طیره یا طایفه هست به همین خاطر این روستا از نام‌های اشتیره، اشتیلق و در آخر به اشتلق تغییر نام داده شده‌است.

رسم و رسوم

رسم و رسومات سنتی اقوام ترک در این روستا نیز اجرا می‌شود ولی پر رنگترین مراسم، مراسم بزرگ شبیه خوانی در روز عاشورا در این روستا اجرا می‌شود که سالانه افراد زیادی برای تماشای این مراسم به این روستا سفر می‌کنند.

جمعیت

این روستا حدود ۹۰ خانوار و ۷۳۸ نفر جمعیت دارد، شهدا زیادی در این روستا وجود دارند که می‌توان به حسن نوین، اباذر امیری، ابولفتح والائی و جواد اعتمادی اشاره کرد که در راه حق به شهادت رسیدند.

زبان و گویش

تمام جمعیت این روستا اقوام ترک عموماً مسلمان و شیعه مذهب هستند که اکثر آنها از روستای اسب فروشان از توابع شهرستان سراب و از روستای قره داغ از توابع شهرستان اهر و روستای وردین هستند، گویش محلی مردمان این روستا به زبان ترکی (آذری) است.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.


خاطرات شما از سفر به اشدلق سفلی نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.