فومستان

207

فومستان

فومستان روستای کوچکی از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. فومستان از کلمه «فُوم» آمده‌است که به معنی «گندم» مشتق اس...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای فومستان

فومستان

فومستان روستای کوچکی از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. فومستان از کلمه «فُوم» آمده‌است که به معنی «گندم» مشتق است.

محدوده فومستان

از شمال به لامرد، از جنوب به پارسیان، از مغرب به میلکی، و از سمت مشرق به قسمتی از پارسیان محدود می‌گردد.

جمعیت

در حدود ۱۵۰ خانوار و ۱۷۰۰ نفر جمعیت می‌باشد. ساکنان این روستا از اهل سنت و شافعی هستند. این روستا دارای مسجد، مدرسه، آب‌انبار (برکه)، خانه بهداشت می‌باشد.

آثار

در حدود ۶۰ خانه قدیمی وجود دارد که از سنگ وکاه وگل ساخته شده‌است، خرا به‌های ارگی بزرگ در نزدیکی دهستان باقی مانده‌است که گویا در دوران گذشت مقر حاکم بوده‌است.

کشاورزی

در این روستا مزارع نخیل و نخلستان‌های گسترده‌ای وجود دارد. آب زیر زمینی اش شیرین است و محاصیل زراعتی فراوانی مانند: جو و گندم، عدس، لوبیا، نخود، و غله کشت می‌شود، همچنین در حدود ۶۰۰ اصله نخل دیم دارد که از ثمر آن مرغوب‌ترین انواع خرما در منطقه بدست می‌آید، همچنین شغل مردم دهستان دامداری و کشاورزی است.

منابع

  • الوحیدی الخنجی، حسین بن علی بن احمد، «تاریخ لنجه»، چاپ دوم، دبی: دارالأمة للنشر والتوزیع، ۱۹۸۸ میلادی.
  • محمد صدیق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس»، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران) چاپ سوم، دبی: سال انتشار ۱۹۹۷ مبلادی به (عربی).
  • العصیمی، محمد بن دخیل، عرب فارس، چاپ اول، دمام (عربستان سعودی): انتشاراتی الشاطیء الحدیثة، ۱۴۱۸ هجری قمری.
  • حاتم، محمد بن غریب، تاریخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۹۹۷ میلادی.
  • کامله، القاسمی، بنت شیخ عبدالله، (تاریخ لنجة) مکتبة دبی للتوزیع، الامارات:، چاب دوم، انتشار سال ۱۹۹۳ میلادی. (به عربی).

خاطرات شما از سفر به فومستان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.