عمانی (روستا)

383

عمانی (روستا)

عمانی روستای کوچکی از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. روستای عمانی در ۸ کیلومتری سمت مغرب شهرستان پارسیان واقع شد...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای عمانی (روستا)

عمانی (روستا)

عمانی روستای کوچکی از توابع بخش مرکزی شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. روستای عمانی در ۸ کیلومتری سمت مغرب شهرستان پارسیان واقع شده‌است.

محدوده عمانی

از شمال برکه دوکا، از جنوب اغویرزه، از مغرب کوشکنار، و از سمت مشرق به میلکی محدود می‌گردد.

جمعیت

جمعیت آن در حدود ۱٬٨٠٠ نفر هستند که اکثراً از اهل سنت از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی هستند و اکثرا به زبان عربی و عده‌ای فارسی به گویش محلی صحبت می‌کنند. دارای چهار مسجد، برق، لوله‌کشی آب، آب‌انبار (برکه)، خانه بهداشت و دبستان و دو مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه‌است؛ و همچنین داری سه فرستنده وایرلس اینترنت که مشترکین می‌توانند بر حسب سلیقه یکی از آن‌ها را انتخاب کنند.

شغل مردم روستا

شغل مردم این روستا: اکثراً فرهنگی هستند و بعضی‌ها هم ملوانند و به کارهای زراعت هم مشغول هستند، چاه‌هایش کم عمق و آبش بسیار شیرین است و در زمین‌های آن کشت جو و گندم، خیار، خربزه، هندوانه، پیاز، و غیره از سبزیجات صیفی و شتوی می‌کارند.

در این روستا مزارع نخیل و نخلستان‌های وسیعی وجود دارد. آب زیر زمینی اش شیرین است و محاصیل زراعتی فراوانی مانند: جو و گندم، و عدس، و نخود، و غله کشت می‌شود، همچنین در حدود ۶۰۰ اصله نخل دیم وجود دارد.

منابع

  • الوحیدی الخنجی، حسین بن علی بن احمد، «تاریخ لنجه»، چاپ دوم، دبی: دارالأمة للنشر والتوزیع، ۱۹۸۸ میلادی.
  • محمد صدیق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس»، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران) چاپ سوم، دبی: سال انتشار ۱۹۹۷ مبلادی به (عربی).
  • العصیمی، محمد بن دخیل، عرب فارس، چاپ اول، دمام (عربستان سعودی): انتشاراتی الشاطیء الحدیثة، ۱۴۱۸ هجری قمری.
  • حاتم، محمد بن غریب، تاریخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۹۹۷ میلادی.
  • کامله، القاسمی، بنت شیخ عبدالله، (تاریخ لنجة) مکتبة دبی للتوزیع، الامارات:، چاب دوم، انتشار سال ۱۹۹۳ میلادی. (به عربی).

خاطرات شما از سفر به عمانی (روستا) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.