ستلو

401

ستلو

ستولو یا ستلو روستایی از توابع بخش کوشکنار شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. این روستا در 3 کیلومتری سمت مغرب دشتی واقع شده...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ستلو

ستلو

ستولو یا ستلو روستایی از توابع بخش کوشکنار شهرستان پارسیان در استان هرمزگان واقع در جنوب ایران. این روستا در 3 کیلومتری سمت مغرب دشتی واقع شده‌است.ستلو از دیر باز به این اسم خوانده میشده. قدیمی‌ها میگویند در زمان‌های خیلی دور یک طائفه‌ای بودند که بر روی سه تل (تپه) واقع در جنوب روستا زندگی میکردند. تا اینکه بعدها بر جمعیت این طائفه افزوده شده و تشکیل یک روستا داده‌اند. از آنجاست که این روستا را ستلو خوانده‌اند.

محدوده ستلو

این روستا از شمال به صحرا و شوره زارهایی به نام مسیله از جنوب به قسمتی از رشته کوههای زاگرس در امتداد ساحل کولو، از شرق به شهر دشتی و از غرب در رود فصلی با روستای غورزه همسایه است.

جمعیت

این روستا در دهستان بهدشت قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۳۷۶ نفر (۲۷۱ خانوار) بوده‌است. اهالی این روستا از اهل سنت و از شاخه شافعی هستند یعنی از پیروان امام محمد ادریس شافعی می‌باشند و به زبان فارسی تکلم می‌کنند مردمان این دیار گویشی نزدیک به گویش شهرستان دشتی استان بوشهر دارند..

این روستا دارای جاده و مدرسه تا مقطع راهنمایی ،زمین ورزشی خاکی ،پارک جنگلی خشک شده ، ، آب‌انبار (برکه)، خانه بهداشت و بانک می‌باشد.

پیشه

در گذشته شغل بیشتر مردم روستا  صیادی و ملوانی و کشاورزی بود  و عده‌ای نیز در کشورهای حوزه خلیج فارس مشغول به کار بودند اما با تأسیس شرکت‌ها و فازهای پارس جنوبی به مرور زمان وارد عرصه صنعت شده و در منطقه عسلویه مشغول به کار شدند. البته هم‌اکنون نیز تعداد ملوانان و صیادان این روستا کم نیست و در منطقه کولو بیش از 50 قایق به صورت سنتی مشغول ماهیگیری هستند . بیش از ۵۰۰ اصله نخل دیم و ۶۰ من زمین زیر کشت دیم دارد و به علت شوری خاک در زمین‌های آن عمدتا جو و گندم کشت می‌شود.

منابع

اماکن دیدنی روستای ستلو شامل : دشت های سبز بهاری و دره بی رهو و اودو و دربست و چشمه سور و تل سرخو و نمک زار و نخلستان زینو و مل منصیر است.

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.
  • الوحیدی الخنجی، حسین بن علی بن احمد، «تاریخ لنجه» ، چاپ دوم، دبی: دارالأمة للنشر والتوزیع، ۱۹۸۸ میلادی.
  • محمد صدیق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس فی تاریخ عرب فارس» ، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ میلادی.
  • الکوخردی، محمد، بن یوسف، (کُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِیةَ عَلی ضِفافِ نَهر مِهران) چاپ سوم، دبی: سال انتشار ۱۹۹۷ مبلادی به (عربی).
  • العصیمی، محمد بن دخیل، عرب فارس ، چاپ اول، دمام (عربستان سعودی): انتشاراتی الشاطیء الحدیثة، ۱۴۱۸ هجری قمری.
  • حاتم، محمد بن غریب، تاریخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزیع، ۱۹۹۷ میلادی.
  • کامله، القاسمی، بنت شیخ عبدالله، (تاریخ لنجة) مکتبة دبی للتوزیع، الامارات:، چاب دوم، انتشار سال ۱۹۹۳ میلادی. (به عربی).

خاطرات شما از سفر به ستلو نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.