درب هنز

225

درب هنز

درب هنز روستایی از توابع دهستان جلگه در بخش مرکزی شهرستان بهاباد استان یزد است. جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۰۰ن...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای درب هنز

درب هنز

درب هنز روستایی از توابع دهستان جلگه در بخش مرکزی شهرستان بهاباد استان یزد است.

جمعیت

این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۱۰۰نفر (۲۳خانوار) می‌باشد.

شهر بهاباد قدیم در میان راه قدیمی احمد آباد در بین دو روستای جنت آباد و درب هنز در فاصله ۳ کیلومتری روستای احمد آباد قرار داشته که شاهد آن تپه‌های شنی بسیاری است که در اطراف آن موجود است، به نام شهری که در خاکبرداری از این تپه‌ها آثار دیوارها و خم‌های رنگی و میدانچه‌های نقلی و کوچک که البته اکنون از میان رفته‌است به دست آمده‌است.

این روستاها در ۷ کیلومتری بهاباد و ۲۲۰ کیلومتری شمال شرقی یزد و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۳۰ متر است. بیشتر مردم آن به کشاورزی و دامپروری مشغول بوده و دین مردم، اسلام (شیعه) می‌باشد. از محصولات کشاورزی این منطقه می‌توان به گندم، جو، زیره، پسته، روناس، انار نام برد. مقبره بی بی فاطمه شفا در این روستا قرار دارد. روستای درب هنز قدمتی دیرینه دارد و در تاریخ نقل شده‌است که در زمان مغول‌ها هنگام حمله به بهاباد این روستا هم به کلی نابود شده و دوباره بازسازی شده‌است. آثار باستانی مکینه واقع در این روستا موید قدمت سکونت بشر در این منطقه می‌باشد. این روستا یکی از روستاهای کویری ایران است که در حاشیه دشت لوت واقع شده ولی با این حال سرسبز است. در قدیم هندوانه و خربزه این روستا بسیار معروف بوده‌است ولی اکنون بیشتر باغات این روستا مربوط به پسته‌است.

منابع

خاطرات شما از سفر به درب هنز نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.