روستای طاء

284

روستای طاء

روستای طاء از توابع دهستان گاورود شهرستان کامیاران، استان کردستان می‌باشد. فاصله این روستا از مرکز شهر تنها ۴۵ کیلومتر و از مرکز استان ۷۵ کیلومتر فاصل...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای روستای طاء

روستای طاء

روستای طاء از توابع دهستان گاورود شهرستان کامیاران، استان کردستان می‌باشد. فاصله این روستا از مرکز شهر تنها ۴۵ کیلومتر و از مرکز استان ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.

آب وهوا

روستای «طاء» به دلیل قرار گرفتن در اقلیم رشته کوه‌های زاگرس و واقع شدن در دامنه‌های «آوالان» این کوه سر به فلک کشیده دارای ارتفاع ۲۹۵۰ و آب وهوای معتدل است

تاریخچه

از مهمترین مباحثی که در مورد این روستا وجود دارد بحث قدمت تاریخی است روستای «طاء» طبق مدارک و شواهد مستند موجود قدمتی بالغ بر ۴۰۰۰ سال دارد و آثار باقی‌مانده از مجموعه باستانی منطقه «سلیمان شاه» که متشکل اند از لوله‌های سفالی که برای انتقال آب از محلی بسیار دوردست باقی مانده‌اند دلیلی بر اثبات این مدعاست؛ و البته وجود گورستانهایی متعلق به یهودیان ساکن این روستا این بحث را بهتر روشن و به جدیت آن را تأیید می‌کند.

از آثار مهم دیگر می‌توان به مسجد دارالاحسان روستا، چندین مقبره از شخصیت‌های مذهبی و چندین مقبره که متعلق اند به بزرگان یهودیت در این منطقه که بارزترین آن‌ها مقبره "اسحاق یهودی" می‌باشد را می‌توان نام برد.

البته بر سر مکان اصلی روستا اختلافاتی وجود دارد که وجود آثاری از خانه‌های مخروبه در منطقه‌ای در «دره شمع» ومنطقهٔ «دگا کونه» به معنی روستای قدیم سبب بروز این اختلاف است که بررسی این موضوع را مهم وحائز اهمیت کرده‌است.

فرهنگ، زبان، آداب و رسوم

زبان مردم روستا "هورامی یا اورامی "است. لهجه‌ای که این مردم با آن حرف می‌زنند مشابه هیچ‌کدام از لهجه‌های دیگر هورامی زبانها نیست. مردم این خطه در طول تمام ادوار همواره یکتاپرست بوده و از آیین‌های آسمانی، همچمون زرتشتی، یهودیت، مسیحیت و اسلام پیروی کرده‌اند.

محصولات

پیشه اکثریت مردم روستای طاء کشاورزی است و مهمترین محصول روستا که بسیار حائز اهمیت می‌باشد، میوه "به" است. البته "گردو" نیز از محصولات بارز موجود در روستاست. "دامداری "در روستا بسیار کم رونق است وچندان چشمگیر نیست که این ناشی از تغیر مسیر سبک زندگی مردم از روستا نشینی به شهرنشینی است که مشکلات زیادی به وجود آورده است....

مشکلات عمده در فروش محصولات

هرساله به علت مشکلات متعدد مانند سخت بودن جابه جایی محصولات و نبود بازار فروش نزدیک و نبود سردخانه برای نگهداری محصولات کشاورزی و نبود قیمت ثابت برای خرید و دیگر مشکلات مردم دچار ضرر و زیان فراوانی میشوند.برای حل یکی از این مشکلات سال 1384 عده ای که شامل بزرگان روستا و امام جماعت روستا بودند طرح احداث کارخانه تولید مربای به را پیشنهاد دادند که با استقبال مردم روبه رو شد و زمینی را برای مکان احداث خریداری کردند و سهام کارخانه را به مبلغ هر سهم برای هر نفر 10 هزارتومان قرار دادند که هر خانواده بیش از بیست سهم را خریداری کردندو بعد از ساخت سوله و محل کارخانه بعد از سه سال کارخانه به عنوان اجاره برای پایگاه به سپاه پاسداران استان کامیاران داده شد و تا این تاریخ هیچ اطلاعی از سهام و وضعیت کار و وضعیت زمین و غیره در دست نیست .طی پیگیری های به عمل آمده و نامه نگاری به دفتر آیت‌الله خامنه ای مشکل به گوش بازرسی کل کشور رسیده و امیدواریم محل جایگزین کارخانه و کارهای بعدی که شامل سرنوشت پول های سهام مردم و غیره است به سرانجام برسد.

منابع

  • villag.ir

خاطرات شما از سفر به روستای طاء نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.