قامیشله (ذوالفقار سقز)

246

قامیشله (ذوالفقار سقز)

قامیشله (به کردی: قامیشەڵە) روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز است که در استان کردستان ایران قرار دارد. جمعیت این روستا در دهستا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قامیشله (ذوالفقار سقز)

قامیشله (ذوالفقار سقز)

قامیشله (به کردی: قامیشەڵە) روستایی از توابع بخش سرشیو شهرستان سقز است که در استان کردستان ایران قرار دارد.

جمعیت

این روستا در دهستان ذوالفقار واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰ نفر (۶ خانوار) بوده‌است.

جاذبه‌های طبیعی

از مشهوترین مکان‌های جاذبه طبیعی در قامیشله که قبل از رسیدن به این روستا قرار دارد میتوان چشمه کانی مێوەکان را نام برد که آب شفابخش آن برای سنگ کلیه و روماتیسم بسیار مفید است و پروژه احداث آب معدنی از این چشمه مدت‌های زیادی است که در انتظار طی شدن روال اداری و بروکراتیک است . غار کونه‌مانگا که از شبکەایی از غارهای طبیعی و دست ساز درست شده است و متاسفانه هنوز تحقیقات جامعی در مورد آن صورت نگرفته است . مقبره ئەسحابه گەوره و ئەسحابه چکۆله که از مکان‌های مذهبی این روستا است .

اقتصاد

قامیشله از مراتع بسیار خوبی برخوردار است و گزرە و عاڵف آنجا از باکیفت‌ترین علوفه منطقه است و همین امر سبب شده‌است که دامداری رونق خوبی در این ناحیه داشته باشد و همچنین پتانسیل بالای این منطقه برای توریسم آینده درخشانی را برای این ناحیه خواهد داشت .

مناقشات ارضی

از گذشته‌های دور مناطقی از قامیشله مورد مناقشه با همسایگان بوده است ،از این موارد می‌توان به منطقه کاوتیار اشاره کرد که منطقه‌ایی مرزی با روستای میک است که پس بررسی توسط جنگلبانی و بخشداری سرشیو به قامیشله تعلق گرفت و همچنین منطقه چالپان نیز که از قدیم بخشی از قامیشله بوده و شیپانجو ادعای مالکیت آنرا داشته است که بنا به شهادت عده‌ایی که حتی خود شیپانجویی بوده‌اند این منطقه تحت تملک قامیشله بوده است .

آتش سوزی سال ۹٨

پس از آنکه با اعلام بخشداری و جنگلبانی مراتع کاوتیار به قامیشله تعلق گرفت این اقدام سبب شد که در مرداد سال ۹‎٨ عده‌ایی اقدام به آتش‌‌افروزی در این مناطق بکنند و چنان که مشاهده شده این افراد به سمت میک گریخته‌اند ولی متاسفانه شواهد قابل قبول‌تری از این حادثه و مسببین آن در دسترس نیست .

مشاهیر

عطا سرزل اهل این روستا می باشد و آنجا به دنیا آمده ولی اکنون متواری است

منابع

خاطرات شما از سفر به قامیشله (ذوالفقار سقز) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.