خیدر

387

خیدر

خیدر (به کردی: خەییر) روستایی از توابع بخش مرکزیِ شهرستان...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خیدر

خیدر

خیدر (به کردی: خەییر) روستایی از توابع بخش مرکزیِ شهرستان سقز است که در استان کردستان ایران قرار دارد.

جمعیت

این روستا در دهستان تموغه واقع شده و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر (۵۲ خانوار) بوده‌است.

جاهای دیدنی خیدر

  • مسجد روستا که دارای معماری به‌شیوهٔ معماری قدیمیِ مساجد روستاهای کردستان بوده و دارای ایوان و چهار ستون داخلی به‌نشانه چهار خلیفهٔ اسلام است.
  • قبرستان بزرگ خیدر که محل دفن عده‌ای از مشاهیر سقز و اطراف سقز است.
  • شه‌خسه چکول: آرامگاه یکی از اصحاب پیامبر اسلام که در گوشهٔ غربیِ روستا واقع است.

مشاهیر خیدر

۱- ماموستا ملا سعید خیدری: امام و مدرس در مدرسهٔ علوم دینیِ روستا برای سالیان متمادی، و عارف و صوفی در طریقت نقشبندیه بود. از او کراماتی درمیان مردم منقول است. او از نخستین کسانی بود که در کردستان خطبه‌های نماز جمعه را به زبان کردی قرائت کرد. مرقد وی در قبرستان بزرگ خیدر است.

۲- ماموستا ملا احمد امام (۱۳۰۴–۱۳۸۳ ه‍. ش): امام و مدرس در مدارس علوم دینیِ سقز و از مشاهیر عرفاً و صوفیه در طریقت نقشبندیه در کردستان و از خلفای شیخ علاءالدین نقشبندی و شیخ عثمان سراج‌الدین تویلی نقشبندی بوده‌است. خانقاه وی در شهر سقز پذیرای اهل تصوف، به‌خصوص نقشبندیان، از مناطق مختلف کردستان و مناطق دیگر ایران و کشورهای همجوار بوده‌است. او دارای تألیفاتی در فقه شافعی، تصوف، خاطرات و نیز اشعار عرفانی است. مرقد وی در قبرستان بزرگ خیدر است.

منابع

خاطرات شما از سفر به خیدر نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.