نامانلو

316

نامانلو

روستای نامانلو در فاصلهٔ ۶۵ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد و یکی از قراء مرتفع است که از شمال به کوه‌های زکریا و گلیل و مرز ایران ـ شوروی ترکمنستا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای نامانلو

نامانلو

روستای نامانلو در فاصلهٔ ۶۵ کیلومتری شمال شهر شیروان قرار دارد و یکی از قراء مرتفع است که از شمال به کوه‌های زکریا و گلیل و مرز ایران ـ شوروی ترکمنستان وشهر عشق آباد و از جنوب به کوه کلاه‌فرنگی بیچرانلو و از شرق به کوه‌های آق‌کمر و از غرب به روستای زیندانلو محدود می‌شود.

جمعیت

این روستا دارای ۲۴۰ خانوار و ۱۱۲۸نفر جمعیت است که به زبان کردی کرمانجی تکلم می‌کنند نامانلو جزء دهستان جیرستان است.این روستا تقریبا به سه حصار تقسیم شده که روستا پایین (گله ژیر)بهترین منطقه این روستا است.

طبیعت

کوه‌های سرسبز و مراتع گلیل که دارای انواع درختان سرو کوهی از نوع دوات پیاله، مرخ، کرکو و آرچه و چشمه‌سارهای بزرگ و کوچک می‌باشد. منطقهٔ نامانلو و گلیل را به یکی از مناطق ییلاقی و مرتعی معروف شمال خراسان تبدیل نموده که همه ساله دامداران عشایر شیروان در فصل بهار و تابستان با بر پا کردن چادرها گوسفندان خود را برای تعلیف به مزرعهٔ گلیل می‌آورند. روستای نامانلو به علت موقعیت خاص طبیعی و چشمه‌های پر آب: سرچشمه، کانی سیدها، کانی لوجه و کانی بران سرسبز و پردرخت است.

اقتصاد

اقتصاد مردم این روستا بر دامداری و کشاورزی و باغداری متکی است که ییلاق دامداران مزرعهٔ گلیل و قشلاقشان نارلی مراوه‌تپه ی ترکمن صحراست و نوع دامداری آن کوچرو عشایری می‌باشد.

محصولات

محصولات عمدهٔ نامانلو عبارتند از: گندم، جو، حبوبات، زردآلو، آلوچه، سیب، یونجه‌زار، سپیدار و بید و صنایع دستی آن قالی‌بافی و گلیم‌بافی است.

حیوانات وحشی منطقه

منطقهٔ نامانلو و به خصوص گلیل دارای انواع حیوانات وحشی و به ویژه انواع قوچ است که یکی از شکارگاه‌های شیروان محسوب می‌شود.

منابع

مقیمی، محمد اسماعیل، صادق بدرزاده نامانلو ، علی بدرزاده نامانلو ،جغرافیایی تاریخی شیروان. بچه های پایین روستا نامانلو خِزانه گله ژِیر ،گله اورزلنگ و گله تپه

اهالی روستای نامانلو

خاطرات شما از سفر به نامانلو نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.