زرتانلو

402

زرتانلو

زورتانلو(به کوردی: زُرتان، به انگلیسی: Zortanlu)نام روستایی در استان خراسان شمالی است. این روستا از توابع شهرستان شیروان است. موقعیت ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای زرتانلو

زرتانلو

زورتانلو(به کوردی: زُرتان، به انگلیسی: Zortanlu)نام روستایی در استان خراسان شمالی است. این روستا از توابع شهرستان شیروان است.

موقعیت

زورتانلو در فاصله ۳۴ کیلومتری شمال شرقی شیروان قرار دارد که از شمال به کوه کولک و از جنوب به کوه قنبر و از شرق به روستای اوغاز تازه و از غرب به روستای بی‌بهره محدود می‌گردد و جزء دهستان سیوکانلو شیروان است.

جمعیت

این روستا دارای ۸۱ خانوار و ۳۹۱ نفر جمعیت است که مردمش به زبان کردی کرمانجی صحبت می‌کنند و خود نیز از ایل سیفکانلو می‌باشند زورتانلو در کنار رودخانه اوغاز قرار دارد و سابقاً محل روستا جنگل و از نوع سرو کوهی بوده‌است، به طوریکه آثار جنگل در محل به وضوح مشاهده می‌شود و در حال حاضر نیز زورتانلو سرسبز و پر درخت است.

وجه تسمیه

در مورد وجه تسمیه روستا معمرین محلی معتقدند چون این ایل از افرادی پرقدرت و زورمند تشکیل می‌شد و در برخوردهای قومی کمتر مورد هجوم قرار می‌گرفت به این صفت معروف بود و نام روستا نیز منسوب به ایل زورتانلو است.

دره‌ها و چشمه ها

در قسمت شمال و جنوب زورتانلو دو دره به اسامی ناله چاقه و ناله سالخان وجود دارد که بسیار سرسبز ودارای انواع گیاهان طبی و خوراکی است. چشمه‌های کانی قلپ، کانی سلخان، کانی ناله، کانی شیگودلو، کانی راه، کانی قچک وگر. و همچنین دره‌های کورتای، زای پلنگ، تیکان دره و قلل مرزقزل و شیکودلو و قلپ در حوزه این روستا قرار دارد.

شغل اهالی

شغل اصلی مردم کشاورزی و دامداری و محصولات عمده آن:گندم، جو، گردو، زردآلو و فرآورده‌های دامی و صنایع دستی آن قالیبافی و گلیم‌بافی است.

امکانات

امکانات روستا در حال حاضر شامل:راه آسفالته،تلفن، سرویس ایاب و ذهاب و دبستان، مسجد و آسیاب و شورای ده‌است. کمبودها=کمبود آب آشامیدنی _ اجرا نشدن طرح هادی روستا_عدم وجود آنتن تلفن همراه_عدم جمع آوری زباله ها_نبودن مکان وسالن ورزشی

منابع

مقیمی، محمد اسماعیل، جغرافیایی تاریخی شیروان

خاطرات شما از سفر به زرتانلو نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.