استیر (سبزوار)

619

استیر (سبزوار)

استیر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی ایران. جمعیت این روستا در دهستان قصبه غربی قرار داشته و بر ا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای استیر (سبزوار)

استیر (سبزوار)

استیر، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی ایران.

جمعیت

این روستا در دهستان قصبه غربی قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۷۸۱ نفر (۲۵۸ خانوار) بوده است.

موقعیت

این روستا در گذشته در قسمت شمالی جاده سبزوار به تهران واقع بوده‌است که با گذشت زمان به جنوب جاده انتقال یافته‌است. قسمت شمالی جاده باغات انار و انجیر و … و همچنین مزارع گندم و خربزه کاری می‌باشد که به علت کمی آب در این منطقه به صوری دیمی آبیاری می‌شوند. دره‌ای در بالای جاده به نام آبی در است که در فصل بهار زیبایی خاصی به این منطقه می‌بخشد

فاصله این روستا تا سبزوار ۱۵ کیلومتر است و در جاده سبزوار به تهران واقع شده‌است. در این روستا در سال ۱۳۸۵ خورشیدی ۳۰۰ خانوار سکونت داشته‌اند.

آرامگاه پیر استیر از نقاط دیدنی این روستا است.

تاریخچه

«استیر روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان سبزوار، سر راه سبزوار به شاهرود و در ۵/۱۵ کیلومتری این شهر، که نام خود را از استر همسر یهودی خشایارشاه هخامنشی گرفته‌است و از جمله روستاهای یهودی نشین شرق کشور در زمان باستان محسوب می‌گردد.» سیلی در سال ۱۳۸۱ موجب ویرانی واحدهای مسکونی روستای استیر شد. تا سال ۱۳۸۵ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این روستا ۴۰۰ واحد مسکونی جدید ساخته است.

سنگ استیروی

«سنگ استیروی سنگی عجیب در استیر که برای مردم آن به سنگ قدرت و نظم معروف است و افسانه‌های زیادی در مورد سنگ استیروی میان اهالی این روستا رواج دارد.»

منابع

  • پیش‌شماره
  • مختصات و ارتفاع

خاطرات شما از سفر به استیر (سبزوار) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.