چهل‌پایه

149

چهل‌پایه

چهل‌پایه نام روستا و کاروان‌سرایی است در کویر لوت در مرکز ایران. این روستا در دل کویر و در شهرستان راور استان کرمان قرار دارد. جاده‌ای که از طب...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای چهل‌پایه

چهل‌پایه

چهل‌پایه نام روستا و کاروان‌سرایی است در کویر لوت در مرکز ایران.

این روستا در دل کویر و در شهرستان راور استان کرمان قرار دارد. جاده‌ای که از طبس استان خراسان جنوبی به راور در استان کرمان می‌رود از حوالی چهل‌پایه می‌گذرد.


در قدیم زیارت‌کنندگان استان‌های جنوبی ایران که به آرامگاه امام رضا در مشهد می‌رفتند از کاروان‌سرای چهل‌پایه می‌گذشتند.

این جاده پل ارتباطی بین استان‌های خراسان جنوبی و کرمان است.

از سمت جنوب نای بند پس از پیمودن مسافت ۹۵ کیلومتری به ورودی راه مالرو چهل پایه خواهید رسید. متاسفانه به‌ دلیل اشتباهاتی این کاروانسرا در محدوده شهرستان طبس قرار گرفته که با پیگیری ها نقشه اصلاح خواهد شد .

چهل‌پایه دارای ۲ چاه عمیق است.

در سفرنامه‌ها

غلام‌حسین‌خان افضل‌الملک در سفرنامه خراسان و کرمان خود در سال ۱۳۲۱ قمری در منزل چهل‌پایه در مورد این محل می‌نویسد: «در همین دو سه سال مرد بلندنام بااحتشام سلیمان‌خان بهجت‌الدوله که از بزرگان بم و بسی محترم است، محض آسایش زوار و کاروانیان مبالغی خرج کرده کاروان‌سرای بسیار خوبی در این‌جا ساخته ... و دو حوض آب‌انبار بسیار خوب در این‌جا بنا کرده.»

منابع و پانویس‌ها

  • اطلس گیتاشناسی استان‌های ایران، صص۱۹۸-۱۹۹.
  • جایگاه و بلندا

خاطرات شما از سفر به چهل‌پایه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.