جوخواه

217

جوخواه

جوخواه، jokhah روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران. جمعیت این روستا مرکز دهستان منتظریه است و بر اساس...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای جوخواه

جوخواه

جوخواه، jokhah روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران.

جمعیت

این روستا مرکز دهستان منتظریه است و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۹۰۸ نفر (۲۳۷ خانوار) بوده‌است.

از عمده محصولات تولیدی این روستا گندم جو وپنبه می‌باشد.

هم‌چنین نقاط دیدنی این روستا قلعه‌های قدیمی با نام رباط و قلعه ۶ برجی می‌باشد که قدمت باستانی دارد و از دیدنی‌های مهم روستا می‌باشد. از دیگر اماکن دیدنی موارد ذیل می‌باشد که در جدول زیر بیان شده‌است:

از دیگر جاذبه‌ها:

کال جنی است که در فاصله ۱۰ کیلومتری شرق روستا و در پای کوه‌های شتری قرار دارد که به همت مردمان این دهستان آب از طرف کوه به سمت روستاهای پایین دست (روستای تشکانان) سرازیر می‌شود. از دیگر جاذبه‌های همین مسیر رسیدن آب به صورت چشمه قنات است که فقط در کال جنی دیده می‌شود. بدین صورت که آب روان کال جنی از طریق چشمه وارد چاهک‌ها (چهک‌ها) شده و در کناره کال جنی به مسیر خود ادامه می‌دهد و از زیر زمین توسط رشته چاهایی که به صورت قنات هست به سمت روستاهای پایین سرازیر می‌شود. در قدیم در مسیر راه به استخری می‌رسید که به آن استخر شاعر می‌گفتند که در کنار آن نیز کافه ای در مسیر جاده ایجاد شده بود که به آن نیز کافه شاعر می‌گفتند واین وجه تسمیه شاعر به دلیل شاعر محلی به نام ابوالقاسم آتش افروز بوده که شعر به گویش محلی بیان نموده‌ است.

منابع

خاطرات شما از سفر به جوخواه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.