کانی (قشم)

150

کانی (قشم)

کانی (قشم)، روستایی از توابع بخش حرا شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است. این روستا بدلیل برخورداری از طبیعت فوق العاده در حوزه ی زمین شناسی...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای کانی (قشم)

کانی (قشم)

کانی (قشم)، روستایی از توابع بخش حرا شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است.

این روستا بدلیل برخورداری از طبیعت فوق العاده در حوزه ی زمین شناسی در ایجاد ژئوپارك قشم نقش بسازایایی را دارا می باشد بطوری که ژئوسايت نمكدان قشم (بزرگترين غار نمكي جهان و كوه بوخو) و ديواره ي قاضي در اين ناحيه واقع شده است.

مردم این روستا مانند دیگر روستاهای قشم مشغول به صیادی هستند ولی در سال های اخیر با توجه به رشد گردشگری در این منطقه برخی نیز از طریق حوزه ی مورد نظر امرار معاش می کنند.

این روستا بدلیل موقعیت استراتژیک اش بخشی از تاریخ جزیره را به خود اختصاص داده است و در این منطقه بقایای تاریخی زیادی وجود دارد.

در روستای کانی بدلیل وجود دشت های زیاد و نوع خاک و محیط متناسب برای پرورش آبزیان از این موقعیت برای رشد اقتصاد و تولید استفاده شده و هم اکنون روستای کانی به عنوان یکی از مکان های شناخته شده در حوزه ی پرورش آبزیان در کشور شناخته می شود هم چنين اولين مزرعه پرورش ميگو متراكم و به روش پيشرفته در جزيره ي قشم نيز در اين روستا قرار دارد و مزارع پرورش ميگو باعث ایجاد اشتغال بسیار خوبی برای افراد گشته است.

از جاذبه های طبیعی فوق العاده در این منطقه می توان به وجود گنبد و غار نمکی، کوه بوخو، دیواره قاضی، دره شوره،معدن کبریت،مزارع پرورش میگو، اشکال طبیعی ، چشمه های نمکی نام برد.

از افراد معروف و بزرگ روستای کانی می توان به ابراهیم رووا(ابراهیم ناصحی)،علی عبدالله(علی شافعی) شيخ مكتوب شافعي و ملا نام برد که در سراسر جزیره شناخته شده بودند و در دوره ی خود از شخصیت های مهم غرب جزیره به شمار می رفتند.




جمعیت

این روستا در دهستان دولاب قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱۱ نفر (۶۵خانوار) بوده‌است.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به کانی (قشم) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.