تپه تی

214

تپه تی

تپه تی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دورود دهستان حشمت آباد در استان لرستان ایران است. به دلیل شرایط خاص طبیعی که روستای تی دارد و همچنین...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای تپه تی

تپه تی

تپه تی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دورود دهستان حشمت آباد در استان لرستان ایران است.

به دلیل شرایط خاص طبیعی که روستای تی دارد و همچنین قرار گرفتن این روستا در جوار امامزاده عبدالله ، سالانه افراد زیادی جهت زیارت و گذراندن اوقات فراغت خود به روستای تی سفر میکنند.

منطقهٔ هلور از لحاظ جغرافیایی منطقه ای کوهستانی با پوشش جنگلی درخت بلوط است که در 35 کیلومتری شهرستان دورود قرار گرفته‌است.

از لحاظ چششمه سارها در سطح استان یکی از پر چشمه‌ترین مناطق است. روستاهایی که در این منطقه واقع اند عبارتند از:چم چیت، برآفتاب، دره چنار، جله،عمارت و روستای تی .

این روستاها به مرکزیت روستای عمارت زیر نظربخش مرکزی شهرستان دورود اداره می‌شوند.

از لحاظ شرایط طبیعی این منطقه خصوصاً روستای تی که آخرین روستا هم هست و در نزدیکی درهٔ نیگا قرار دارد، چشم نوازی‌های فراوانی دارد. اغراق نیست اگر این روستا و در کل شهرستان دورود را پایتخت طبیعت ایران بنامیم. روستای تی درمیان سلسله جبال اشتران کوه(آلپ ایران)قرار گرفته‌است که زیبایی‌های خاصی را به این روستا بخشیده‌اند.کوه‌هایی مثل؛هفت کوه، ریل، سرسبز و دنباله‌های کوه پریز.

جاده ای که این منطقه را به شهرستان دورود وصل می کند تا سال‌های اخیر خاکی بود اما هم اکنون بخش اعظم این جاده دردست تعمیر است بخشی از آن نیز آسفالت شده‌است. مردم روستای تی اکثراً از طریق پرورش ماهی امرار معاش می‌کنند. بعضی هم به پرورش دام مشغولند.

متسفانه به دلیل نبود زیر ساخت‌های لازم برای توسعه گردشگری، هجوم بیش از حد علاقه‌مندان به طبیعت در فصل تابستان به این منطقه و عدم مسولیت پذیری گردشگران محترم، طی سالیان اخیر صدمات جبران ناپذیری به جنگل‌های این منطقه وارد شده‌است. عدم تعریض مناسب جاده و حجم بالای ترافیک در فصل تابستان، جاده ای که این منطقه را به شهرستان دورود وصل می‌کند را بسیار خطرناک ساخته است. از طرفی به دلیل عدم وجود فرهنگ گردشگری بین مراجعین به این منطقه، حجم عظیمی از مواد آلوده و ارد رودخانه می‌شود که کسب و کار مردم این مناطق که پرورش ماهی است را مختل کرده‌است. لذا از مسولین محترم محیط زیست و سازمان‌های مسول در شهرستان دورود انتظار می‌رود که با ساماندهی به وضعیت این منطقه، از نا بودی یکی از بکرترین و مهم‌ترین ذخایر حیات و حش، مراتع و جنگل‌های کشور جلوگیری کنند.

جمعیت

این روستا از توابع دهستان حشمت آباد (بخش مرکزی شهرستان دورود) است و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۱ نفر (۲۹خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به تپه تی نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.