لک (آوج)

684

لک (آوج)

لک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آوج در استان قزوین ایران است.این روستا در 35 کیلومتری شهر آبگرم قرار دارد. بر اساس ی...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای لک (آوج)

لک (آوج)

لک روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان آوج در استان قزوین ایران است.این روستا در 35 کیلومتری شهر آبگرم قرار دارد. بر اساس یافته های باستان شناسی لک یکی از کهن ترین روستاهای منطقه می باشد.

ساختار شطرنجی فوق العاده لک آن را در میان روستاهای منطقه تبدیل به نگینی بی همتا کرده که در کمتر جایی به چشم می خورد، میدان توحید در مرکز روستا و مقابل مسجد چهارده معصوم در کنار آب چشمه قشلاق خودنمایی می کند و اکثر خیابان های اصلی روستا به آن منتهی می گردند.

از اواخر دهه هشتاد و وقوع خشکسالی های متوالی و نبود فرصت های شغلی ، مهاجرت اهالی از روستا آغاز شد و در اوایل دهه نود این روند سرعت بیش تری به خود گرفت ، تا جایی که روستایی که در اواخر دهه هشتاد بیش از 200 خانوار در آن سکونت داشتند ، اکنون تعداد خانوارهای ساکن در آن دو رقمی است.

بعد از زلزله اولین روز از تیر ماه سال 1381 خورشیدی که به زلزله چنگوره مشهور است ، اغلب خانه های روستای لک نیز که ساختار سنتی داشتند ، آسیب دیدند و همین عامل سبب شد که روستا از پایین جاده به بالای آن منتقل شود و خانه های جدید و روستای جدید با شکل و شمایلی جدیدتر و ساختاری نوین و محکم تر در آنجا بنا نهاده شوند.

آب آشامیدنی روستا از اوایل تاسیس از طریق دهستان حصار ولیعصر تامین می شد ، اما در سال 1395 چاه جدیدی در غرب روستا حفر گردید تا آب آشامیدنی روستا از طریق آن تامین گردد ، اما شوربختانه به دلیل بالا بودن مواد و املاح موجود در آن آب ، امکان شرب آن وجود نداشت که این عامل سبب شد که آب یکی از چشمه های معدنی روستا به نام قشلاق در اسفند ماه 1395 از طریق لوله کشی به روستا منتقل گردد تا تامین کننده آب آشامیدنی مردم باشد. این آب در جوار مسجد چهارده معصوم و میدان توحید بر زمین جاریست و مردم روستا در ساعات مختلف روز به آن جا مراجعه می کنند تا آب آشامیدنی مورد نیاز خود را تامین نمایند.

تا قبل از پاییز 1396 بخاری های نفتی مهمان ناخوانده اهالی در فصول سرد سال بودند ، اما در مهر و آبان ماه 1396 فرایند گازرسانی به روستا که از مرداد 95 آغاز شده بود ، به اتمام رسید و بخاری های نفتی و دود و بوی نفت از روستا رخت بر بست.


نویسنده : علی عبدالمحمدی

جمعیت

این روستا در دهستان حصار ولیعصر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۴ نفر (۱۳۶خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به لک (آوج) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.