گرسمان بالا

252

گرسمان بالا

گرسامان بالا، روستایی از توابع بخش بیرک دراستان سیستان و بلوچستان ایران است. جمعیت این روستا در دهستان بیرک شرقی قرار دارد و براسا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گرسمان بالا

گرسمان بالا

گرسامان بالا، روستایی از توابع بخش بیرک دراستان سیستان و بلوچستان ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان بیرک شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۵۶ نفر (۵۴خانوار) بوده‌است.


نقشه و موقعیت جغرافیایی روستای گرسامان بالا

برای اطلاعات بیشتر روی نقشه کلید کنید






اماکن تفریحی و گردشگری روستای گرسامان بالا

می توان به نخلستان های سرسبز و دیدنی ،طبیعت بکر مرکز روستا اشاره کرد. همچنین کوه های طبیعی به نام «گَرّوک» که در گوشه و کنار روستا به چشم می خورند بسیار دیدنی و جذاب هستند.

رودخانه ماشکید،قنات های کهن،زندگی ساده مردم روستا،تصویری چشم نواز از گرسامان بالا به ما نشان می دهد.

صنایع دستی

  • صنایع دستی بلوچ با ابزار طبیعی و مطابق با اقلیم بلوچستان انجام می‌شود. حصیربافی- سفال سازی- سوزن دوزی(بلوچی دوزی)- سکه دوزی و خامه دوزی از مهم‌ترین هنر زنان و مردان بلوچ است.

رقص محلی بلوچی

رقصهای بلوچی شامل دوچایی، سه چایی، لنکی، کوپکو و … است. رقصی به نام لیوا که با نواختن سرنا و دهل و لیوا و یک دهل کوچکتر در مراسم شادی برگزار می‌شود. به رقص محلی بلوچی دوچاپی گفته می‌شود (چاپ کلمه ای بلوچی است به معنای دست زدن و به رقص در بلوچی ناچ می‌گویند). دوچاپی نوعی موسیقی و حرکات موزون سنتی آیینین است که از گذشته‌های دور تاکنون در مناسبت‌های مختلف به ویژه جشن‌های شادی رواج داشته و در هنگام اجرا در برنامه‌های عمومی افراد از طبقات مختلف اجتماعی بدون در نظر گرفتن جایگاه و مقام و شغل در آن شرکت می‌کنند به همین سبب می‌توان از آن به‌عنوان آیینی همگانی تعبیر کرد که نوعی همبستگی فرهنگی و اجتماعی ایجاد می‌کند.

توضیحات این مقاله

این صفحه به دو روش میدانی و جمع آوری اطلاعات، تکمیل شده است. اطلاعات جمع آوری شده از ویکی پدیای فارسی

منابع

شهرستان مهرستان

  • مقالات ویکی پدیای فارسی
  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.


خاطرات شما از سفر به گرسمان بالا نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.