شیرگواز

250

شیرگواز

شیرگُواز روستایی در دهستان باهوکلات بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری استان سیستان و بلوچستان ایران است. شغل مردم در جنوب غرب آن روستای ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای شیرگواز

شیرگواز

شیرگُواز روستایی در دهستان باهوکلات بخش باهوکلات شهرستان دشتیاری استان سیستان و بلوچستان ایران است.

شغل مردم

در جنوب غرب آن روستای جوئیگ و در شمال غرب کیکسوچ شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری هست اکثر شغل جوان ها میروند شهرستان کار میکند.

جمعیت

بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۷۱۱ نفر (۱۴۹خانوار) بوده‌است.

جغرافیا

شیرگواز دارای آب و هوای گرم و خشک می‌باشد. در این منطقه گرگ و کفتار و تمساح (گاندو) و کل بز و سنجاب بلوچی (سنجاب راه‌راه)، طاووس و کبک و قرقاول وجود دارد. مردم این منطقه علاقه زیادی به نگهداری حیوانات مختلف و همچنین حیوانات وحشی در خانه‌هایشان دارند. عبور رود شیرگواز از منطقه و استفاده درست مردم از آب رود باعث رونق کشاورزی و باغداری و دامداری در منطقه شده‌است. در این منطقه میوه‌هایی کشت می‌شود که مختص به آب و هوای استوایی است مانند موز و انبه و پاپایا و … در زمستان هم هندوانه کشت می‌شود. در بعضی از باغ‌های شیرگواز قهوه نیز کشت می‌شود. در این منطقه انواع صیفی‌جات و میوه‌های استوایی کشت می‌شود.

از این روستا کانال آبی به درازای ۲۰ کیلومتر می‌گذرد. خانه‌سازی دولت جمهوری اسلامی برای کپرنشینان روستا به خاطر کیفیت نامناسب این خانه‌ها و اشتباهات زیرساختی به شکلی متروکه‌ای سیمانی برجا مانده‌است.

منابع

  • برنامه ایرانگرد. صداوسیما

خاطرات شما از سفر به شیرگواز نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.