سنقرآباد (هرسین)

499

سنقرآباد (هرسین)

سنقرآباد (هرسین)، روستایی از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه ایران است. قدمت این روستا به دوره اشکانیان باز می‌گردد. این روستا قبل إز...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سنقرآباد (هرسین)

سنقرآباد (هرسین)

سنقرآباد (هرسین)، روستایی از توابع بخش بیستون شهرستان هرسین در استان کرمانشاه ایران است. قدمت این روستا به دوره اشکانیان باز می‌گردد. این روستا قبل إز انقلاب بر روی تپه‌اَی باستانی قرار گرفته بود که به همت و پیشنهاد چند تن از ساکنان قدیمی روستا از جمله مرحوم عینی و مرحوم ابراهیمی به مکان فعلی روستا نقل مکان کرد. دلیل جابجایی تحت محاصره قرار گرفتن این روستا در معرض سیلاب رودخانه دینورآب عنوان شده بود. این روستا از معدود روستاهای ایران است که مهاجرت معکوس دارد. محصولات زراعی شامل گندم، نخود، چغندرقند و ذرت و سایر می‌باشد. از خانواده‌های قدیمی این روستا می‌توان ،عینی،ابراهیمی، یزدانی،فتحی،صلاحی، میرزایی، وسطی، حیدریان و رحمتی و... را نام برد. رضا کرم‌رضایی بازیگر و رمان‌نویس معاصر متولد همین روستا است. در سال ۹۱ پیشنهاد شد این روستا به بخش بیستون شهرستان هرسین ملحق شود و تا امروز این پیشنهاد در هاله‌ای از ابهام است. تپه سنقرآباد مربوط به دوره اشکانیان - دوره قاجار است و در شهرستان هرسین واقع شده‌است. این اثر در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۴۶۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مردم محلی به آن تپه قورسان (تپه قبرستان) میگویند. سنقراباد اولیه ساکنان خود را دارد و سنقرآباد جدید بعد از انقلاب اسلامی تاسیس گردیده و سنقرآباد اصلی (کهنه) مکانی در شمال شرقی روستا به فاصله بیش از یک کیلومتر است.

جمعیت

این روستا در دهستان چمجمال قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱٬۹۲۹ نفر (۴۰۰خانوار) بوده‌است. ساکنان اصلی این روستا لک و کرد هستند و به زبان لکی و کردی تکلم می کنند.

بیشتر جمعیت را مهاجرین قوم پایروند که از مردم رومشکان بوده و به منطقه مهاجرت کرده و از تیره‌های لک می‌باشند، تشکیل داده‌است در حالیکه تا سال 57 تنها 5 خانوار از قوم پایروند در سنقر آباد ساکن بودند.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به سنقرآباد (هرسین) نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.