خانوانه

246

خانوانه

خانوانه (xānevāne) یکی از روستاهای شهرستان فومن است که در بخش سردار جنگل و دهستان سردار جنگل فومن واقع شده‌است. نام نام خانوانه که...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای خانوانه

خانوانه

خانوانه (xānevāne) یکی از روستاهای شهرستان فومن است که در بخش سردار جنگل و دهستان سردار جنگل فومن واقع شده‌است.

نام

نام خانوانه که در نگارش‌های جدید به اشتباه به صورت خانه وانه نوشته می‌شود از ترکیب دو واژهٔ خان+وانه تشکیل شده‌است. "خان" به ملاکان و صاحبان قصبه‌ها در قدیم گفته می‌شد و "وانه" واژه‌ای قدیمی است که به صورت "بانه" در زبان فارسی امروزی نیز به کار می‌رود و به معنی محل سکونت می‌باشد. به علت آب و هوای خوب و موقعیت جغرافیایی این منطقه در دوران قدیم خان‌ها و ملاکان برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح به این روستا می‌آمدند. آن‌ها در این محل برای خود "وانه"‌هایی درست می‌کردند تا زمان حضورشان در این ناحیه در آن جا اقامت کنند.

موقعیت

این روستا از جنوب به شهر ماکلوان، از شمال به روستای زیده، از غرب به روستای میان رز و از شرق به روستاهای کوچیچال و کلرم منتهی می‌شود.

مردم

اهالی روستا به زبان تالشی صحبت می‌کنند. دین اهالی این روستا اسلام و مذهبشان شیعه اثنی عشری است. شغل اصلی اهالی کشاورزی است.

اماکن

مسجد ولی عصر خانوانه؛ مدرسه ابتدائی مصطفی خمینی خانوانه

منابع

خانه وانه در ویکی‌پدیا گیلکی

ویکی‌پدیای انگلیسی

خاطرات شما از سفر به خانوانه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.