کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به شرایط کرونا دور از انتظار نیست

کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به شرایط کرونا دور از انتظار نیست

415

کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به شرایط کرونا دور از انتظار نیست

ایلام - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به افزایش تقاضا در شرایط شیوع کرونا، بروز کمبود برخی اقلام دارویی دور از انتظار نیست زیر...

کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به شرایط کرونا دور از انتظار نیست

ایلام - ایرنا - معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: با توجه به افزایش تقاضا در شرایط شیوع کرونا، بروز کمبود برخی اقلام دارویی دور از انتظار نیست زیرا میزان تقاضای برخی داروها قبل و بعد از کرونا قابل مقایسه نیست.

 دکتر مهتاب شاهماری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی هم در بخش بستری و هم سرپایی بصورت شبانه روزی در حال پیگیری هستیم.

وی یادآور شد: تقاضا برای داروهایی نظیر ویتامین سی و دی قبل از کرونا و بعد از کرونا قابل مقایسه نیست پس برای مدیریت منابع موجود بر اساس نظرات علمی و کارشناسی اقدام شده است.

وی افزود: به عنوان مثال بر اساس سهمیه های جدید اعلام شده، اشکال تزریقی مکمل ها در اختیار بیمارستان ها قرار داده شده و اشکال خوراکی در داروخانه های سطح استان توزیع شده است یا برخی اقلام بیمارستانی و خاص که در بعضی منابع اثر بخشی آنها تایید شده در اختیار داروخانه های سرپایی قرار گرفته است.

دکتر شاهماری یادآور شد: در خصوص ناپروکسن که یک ضد التهاب غیر استروییدی و مشمول کمبود کشوری است بیش از ۴۰ شکل دارویی جایگزین وجود دارد و برای اقلامی که امکان جایگزینی با داروهایی با اثر مشابه وجود دارد جای نگرانی نیست.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: واقعیت این است که هم اکنون نگرانی ما نبود مکمل در بازار دارویی نیست و با توجه به تعدد اقلام دارو و ملزومات پزشکی، کمبودهای موجود ناشی از تحریم و افزایش تقاضا، مشخص و ثابت نبودن پروتکل های درمانی و ابلاغ پروتکل های جدید با داروهای جدیدتر، ناشناخته تر و گران تر شرایطی بسیار پیچیده ایجاد شده است.

دکتر شاهماری افزود: با این حال با حمایت های ریاست دانشگاه علوم پزشکی و تامین اعتبار ریالی و رایزنی و پیگیری های مداوم از طریق سازمان غذا و دارو و شرکت های تولید و توزیع کننده تا این لحظه تامین داروهای همه بیماران بستری در بیمارستان ها انجام شده و اگر هم کمبودی اتفاق افتاده سریعا رفع شده است.

وی یادآور شد: اما نباید فراموش کنیم با وجود تعدد داروهای پیشنهاد شده، واقعیت این است که کرونا دارویی ندارد و تنها راه نجات همه ما رعایت اصول پیشگیرانه است.

شاهماری تصریح کرد: افزایش درصد مرگ و میر در استان با وجود تامین تمامی داروهای مورد تقاضا وضعیت بسیار نگران کننده ای است که همه ما را در حوزه درمان مستاصل کرده است و باری از خستگی و افسردگی ناشی از تلاش و تقلای بی حاصل برای نجات جان بیماران به همراه دارد.

وی تاکید کرد: امیدواریم تمرکز همه ما بر پیشگیری و عدم ابتلا باشد چرا که به لحاظ جدید بودن بیماری، اثربخشی داروهایی که به سختی تامین و تجویز می شود مشخص و ثابت شده نیست.

خاطرات شما از سفر به کمبود برخی اقلام دارویی در ایلام با توجه به شرایط کرونا دور از انتظار نیست نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.