ضرورت تدبیر برای مقابله با افزایش قیمت گوشت در تبریز

ضرورت تدبیر برای مقابله با افزایش قیمت گوشت در تبریز

381

ضرورت تدبیر برای مقابله با افزایش قیمت گوشت در تبریز

تبریز- ایرنا - قیمت گوشت قرمز طی روزهای اخیر در شهر تبریز افزایش سریعی را تجربه کرده که به نظر می رسد این روند در غیبت نظارت و تدابیر جدی نهادهای مسوول همچنان ا...

ضرورت تدبیر برای مقابله با افزایش قیمت گوشت در تبریز

تبریز- ایرنا - قیمت گوشت قرمز طی روزهای اخیر در شهر تبریز افزایش سریعی را تجربه کرده که به نظر می رسد این روند در غیبت نظارت و تدابیر جدی نهادهای مسوول همچنان ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، در حالی که قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز گرم در تبریز تا 10 روز قبل به نرخ هر کیلوگرم ۷۵ هزار تومان فروخته می شد، از هفته گذشته این قیمت با افزایش مواجه شده و قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفندی امروز در بازار تبریز به قیمت ۱۲۵ هزار تومان به فروش رفت.

کارشناسان با اشاره به افزایش سریع قیمت گوشت گرم قرمز در تبریز می گویند که تسریع در اتخاذ تدابیر لازم برالی مواجهه با این وضعیت و با اولویت تشدید نظارت بر تولید و توزیع این کالای اساسی می تواند از بروز مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کند. 

مدیرعامل کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز در این کلانشهر را مربوط به عدم تعیین قیمت دام زنده از سوی نهادهای مرجع دانست و گفت: متاسفانه طی روزهای اخیر و به دنبال افزایش قیمت سایر اقلام مصرفی و مورد نیاز مردم، قیمت گوشت قرمز نیز در آذربایجان شرقی و به خصوص تبریز افزایش یافت که در تلاش هستیم با رایزنی و تشکیل جلسات فوری با ستاد تنظیم بازار و نیز صنوف مربوطه مانع از افزایش قیمت ها شویم.

کریم قدرتی اظهار داشت: در هفته های اخیر کشتارگاه صنعتی شهرداری تبریز به عنوان بزرگ ترین و مجهزترین کشتارگاه آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور بارها خواستار تعیین نرخ دام زنده سبک و سنگین از سوی مراجع ذی صلاح شده است که متاسفانه تاکنون در این خصوص اقدامی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه توزیع گوشت قرمز در تبریز و کشتار روزانه دام سبک و سنگین در این مجموعه طبق روال روزها و ماه های قبل همچنان ادامه دارد، یادآور شد: در این زمینه علاوه بر نهادهای نظارتی، نیروهای بازرسی کشتارگاه صنعتی تبریز نیز بر نحوه توزیع گوشت قرمز در سطح شهر نظارت کامل دارند.

قدرتی با تاکید بر اینکه گران فروشی گوشت قرمز باید توسط نهادهای مسئول پیگیری و با آن برخورد شود، از برگزاری نشست مشترک بین کشتارگاه صنعتی، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و اتحادیه قصابان تبریز جهت بررسی ابعاد مختلف گران تر شدن قیمت گوشت قرمز خبر داد.

رییس اتحادیه قصابان تبریز نیز در این ارتباط به ایرنا، گفت: در حوزه اقتصاد و عرضه و تقاضای کالا نمی توان همواره قیمت ها را ثابت نگه داشت و نرخ گوشت قرمز نیز این قاعده مستثنی نیست و افزایش قیمت ها در حد معقول قابل درک است.

ایوب آقاپور فرشکار، دلیل اصلی افزایش قیمت گوشت قرمز گرم را نبود گوشت منجمد در بازار مصرف اعلام و اضافه کرد: از آنجائیکه توزیع گوشت منجمد تا حد زیادی نیاز مصرف کنندگان کلان از قبیل پادگان های نظامی، بیمارستان ها و سایر مراکزدولتی و غیردولتی را برطرف می کرد، نبود این نوع گوشت تا حد زیادی تنظیم بازار مصرف گوشت گرم را با نوسان روبرو کرده است.

وی میزان مصرف روزانه گوشت قرمز در شهر تبریز را بین 30 تا 50 تن اعلام کرد که به گفته وی حداقل نصف این مقدار از گوشت های منجمد تامین می شد.

آقاپور فرشکار با اشاره به اینکه هر کیلوگرم گوشت قرمز منجمد به قیمت 80 هزار تومان در تبریز توزیع می شد که با آب شدن آن، قیمت واقعی هر کیلوگرم به 100 هزار تومان می رسید، اظهار داشت: با این وجود و با عدم توزیع گوشت منجمد، مصرف کنندگان خرد و کلان به سمت گوشت گرم هجوم آورده و باعث افزایش مصرف و به موازات آن افزایش قیمت ها شده اند.

وی از کاهش شدید قدرت خرید مردم طی ماه های اخیر در حوزه مصرف گوشت قرمز گرم خبر داد و یادآور شد: در حال حاضر بیشتر فراوانی خرید گوشت گرم به نهادهای دولتی و غیردولتی، بیمارستان ها و پادگان های نظامی اختصاص دارد.

آقاپور فرشکار، افزایش شدید قیمت نهاده های دامی را از دیگر عوامل افرایش قیمت گوشت قرمز عنوان کرد و گفت: در حالیکه تا چند ماه قبل سویا و علف بسیار ارزان به دست دامدار می رسید، هم اکنون باید چند برابر قیمت های قبلی باید در این حوزه هزینه کنند که همین امر بر قیمت تمام شده گوشت قرمز تاثیر مستقیم دارد.

وی قاچاق دام زنده را نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار تبریز دانست و افزود: اگر جلوی این اقدام غیرقانونی توسط نهادهای مسئول و مرجع گرفته نشود، بدون تردید طی روزهای آینده افزایش قیمت ها روند تندتری به خود هواهد گرفت.

رییس اتحادیه قصابان تبریز، نرخ مصوب این مجموعه برای هر کیلوگرم گوشت قرمز گرم گوساله ای را 115 هزار تومان اعلام کرد که به گفته وی نسبت به دو روز قبل افزایش 20 هزار تومانی نشان می دهد.

آقاپور فرشکار همچنین نرخ مصوب روز جاری گوشت گوسفندی گرم تحویلی به قصابان را 118 هزار تومان اعلام کرد. 

به گفته وی در حال حاضر تعداد افزون بر یکهزار واحد قصابی در سطح شهر تبریز فعالیت دارند.

خاطرات شما از سفر به ضرورت تدبیر برای مقابله با افزایش قیمت گوشت در تبریز نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.