ذخیره‌سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می‌شود

ذخیره‌سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می‌شود

372

ذخیره‌سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ذخیره‌سازی بخشی از محصول پیاز در این استان با هدف عرضه تدریجی و تزریق مناسب در ماه‌های آیند...

ذخیره‌سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می‌شود

اصفهان - ایرنا - مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: ذخیره‌سازی بخشی از محصول پیاز در این استان با هدف عرضه تدریجی و تزریق مناسب در ماه‌های آینده انجام می‌شود.

فرهاد حاجی‌مرادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بررسی موضوع احتکار پیاز در شرایط موجود در اصفهان نیاز به تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار کشور و استان دارد و در زمان حاضر فراوانی این محصول در بازار مشکل خاصی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه اصفهان، تولید کننده عمده پیاز در کشور است و رتبه نخست را در این زمینه دارد، اظهار داشت: پیاز جیرفت از دی ماه به بازار می‌آید و تا آن زمان نیاز است که بخشی از محصولات پیاز اصفهان ذخیره‌سازی شود تا بتوان نیاز مردم را پاسخ داد.

حاجی مرادی با اشاره به اینکه پیاز محصول جیرفت به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز کشور باشد، تصریح کرد: اگر همه محصول پیاز اصفهان در زمان حاضر به بازار تزریق شود ممکن است تا یکی ۲ ماه آینده با کمبود آن و افزایش قیمت بیشتری مواجه شویم.

وی سطح زیر کشت پیاز در کشور را حدود ۲۹ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: پنج هزار هکتار از اراضی کشت پیاز با تولید سالیانه بیش از ۳۵۰ هزار تُن در استان اصفهان است و رتبه نخست کشوری را در این زمینه داریم.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان میزان تولید پیاز در کشور را حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تُن در سال اعلام و خاطرنشان کرد: میزان مصرف کشور نیز حدود یک میلیون تُن است و ۵۰۰ هزار تُن سطح اطمینان تولید می‌باشد.

حاجی مرادی درباره ذخیره‌سازی پیاز در برخی مناطق اصفهان مانند روستاهای اطراف فولادشهر توضیح داد: برخی از کشاورزان اصفهانی بدلیل خشکسالی‌های اخیر و بایر شدن زمین‌های خود اقدام به کشت پیاز در مناطق سردسیر کشور کرده و سپس محصولات برداشت شده را در زمین‌هایی در این منطقه یا برخی مناطق دیگر استان ذخیره‌سازی می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه این کشاورزان بطور سنتی و بر اساس رویه سال‌های گذشته این مقدار از محصول خود را به این شکل ذخیره‌سازی می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل برداشت، قیمت محصول پیاز پایین است همه آن یکجا عرضه نمی‌شود بلکه مقداری از آن ذخیره شده تا به تدریج در بازار تزریق شود.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با اشاره به اینکه صلاحیت تشخیص عنوان احتکار بر روی محصول پیاز به عهده سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و اداره کل تعزیرات حکومتی استان است، اضافه کرد: در صورتیکه انباری موجودی خود را اعلام نکند عنوان احتکار تلقی می‌شود ولی در چنین شرایطی انباری وجود ندارد و در زمین بایر و ملاء عام نسبت به ذخیره‌سازی اقدام شده است.

حاجی مرادی تاکید کرد: اگر این محصولات به تدریج عرضه نشده یا به هر دلیلی دچار سرمازدگی یا خسارت دیگر شود میزان عرضه به بازار تکاپوی تقاضای روز را نخواهد داشت.

وی میزان پیاز ذخیره شده به این شکل را حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار تُن اعلام کرد.

حاجی مرادی همچنین گفت: اختلاف قیمت تولید تا مصرف کننده ناشی از ایرادهای موجود در زنجیره توزیع می‌باشد.

پیاز جزو نیازهای اساسی مردم است و تولید آن در استان اصفهان از ۲۴۴ هزار تن در سال ۹۲ به افزون به ۳۹۰ هزار تن در سال گذشته رسید.

استان اصفهان با دارا بودن ۵۶۳ هزار هکتار اراضی کشاورزی معادل پنج درصد از مساحت استان و ۳.۵ درصد از اراضی کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن شرایط متنوع آب و هوایی، استعداد تولید انواع محصولات کشاورزی را دارد.

مجموع تولیدات باغی و گلخانه‌ای استان اصفهان در شرایط عادی ۸۰۰ هزار تُن برآورد می‌شود.

این خطه در زمینه تعداد ریزغده‌های سیب‌زمینی، تولید پیاز و کشت نشائی پیاز و گلرنگ رتبه اول، در محصولات جالیزی رتبه دوم، در سطح تولید محصول سیب زمینی و نیز خربزه رتبه سوم، تولیدات سبزی چهارم، ذرت علوفه‌ای و در تولید یونجه رتبه هفتم را داراست.

خاطرات شما از سفر به ذخیره‌سازی پیاز در اصفهان با هدف عرضه تدریجی انجام می‌شود نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.