۱۴ طرح عملیاتی مرتبط با آلودگی هوا در اصفهان اجرا می‌شود

۱۴ طرح عملیاتی مرتبط با آلودگی هوا در اصفهان اجرا می‌شود

328

۱۴ طرح عملیاتی مرتبط با آلودگی هوا در اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همزمان با افزایش غلظت آلاینده‌ها در این استان، ۱۴ طرح عملیاتی مرتبط برای کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود....

۱۴ طرح عملیاتی مرتبط با آلودگی هوا در اصفهان اجرا می‌شود

اصفهان- ایرنا- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: همزمان با افزایش غلظت آلاینده‌ها در این استان، ۱۴ طرح عملیاتی مرتبط برای کاهش آلودگی هوا اجرا می‌شود.

منصور شیشه‌ فروش روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در قالب این طرح‌ها برنامه‌ها و اقدامات مرتبط در زیرمجموعه‌های نهادها و سازمان‌های مختلف مشخص شده که با محوریت مطالعات سازمان محیط زیست ابلاغ و انجام می‌شود.

وی به پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر آغاز بارش‌های پاییزی در اواخر این فصل اشاره و خاطرنشان کرد: بر همین اساس آلودگی هوا و افزایش آلاینده‌ها در سطح استان به خصوص در شهرهای صنعتی تا آن زمان بیشتر از سال گذشته خواهد بود و بر همین اساس باید تدابیر اتخاذ شده و برنامه‌های آن برای کاهش اثرات مخرب آلاینده بطور جدی اجرا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در قالب طرح‌های تدوین شده وظایف هر یک از نهادها و سازمان‌ها به آنها ابلاغ می‌شود ادامه داد: سختگیری بیشتر برای انجام معاینه فنی و جرایمی برای خودروهایی که معاینه فنی ندارند از جمله اصلی ترین این اقدامات در سال جاری بوده است.

شیشه فروش اضافه کرد: یک میلیون و ۷۲۰ هزار خودروی سبک و سنگین در استان اصفهان وجود دارد و بی شک بخش قابل توجهی از آلودگی این خطه مربوط به آنهاست و در صورتی که این وسایل بدون معاینه فنی تردد کنند حجم آلاینده‌ها روز به روز بیشتر خواهد شد.

وی افزود: ۶ مرکز معاینه فنی خودروی سبک در کلانشهر اصفهان با نوبت دهی آنلاین، سرعت انجام معاینه فنی را افزایش داده و از سوی دیگر احداث ۲ مرکز دیگر در این کلانشهر سبب افزایش سرعت در امر معاینه فنی خودروها خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: بهبود روند معاینه فنی خودروهای سنگین از دیگر برنامه‌های عملیاتی کاهش آلاینده‌ها در سال‌جاری بوده که بر همین اساس معاینه فنی و رفع عیب بالغ بر ۱۴۰ هزار خودرو سنگین با محوریت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای انجام شده است.

وی با اشاره به اوج گیری شیوع ویروس کرونا و افزایش استفاده از خودروهای شخصی به جاری وسایل نقلیه عمومی تصریح کرد: این روزها هدف اصلی جلوگیری از ازدحام است و مردم باید بگونه ای برنامه ریزی کنند تا استفاده از خودروی شخصی بویژه تک سرنشین به حداقل برسد.

شیشه‌ فروش به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در اصفهان اشاره کرد و گفت: این مقوله به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته که در پی آن در ماه‌های گذشته یکصد دستگاه اتوبوس نو به این ناوگان اضافه شد و قرار است این تعداد ظرف یک سال آینده افزایش پیدا کند. وی عرضه سوخت پاک را ضروری دانست و افزود: عرضه سوخت پاک و بنزین یورو ۴ به جایگاه داران استان اصفهان ابلاغ شده و در این ارتباط تیم های بازرسی نیز بر این زمینه نظارت لازم را انجام خواهند داد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اظهارداشت: در اطراف اصفهان استقرار واحدهای صنعتی، شهرک‌های صنعتی، معادن سنگبری‌ها و واحدهای صنفی کوچک و بزرگ مختلف افزایش آلودگی هوا را در پی داشته و از سوی دیگر وجود کانون های بحرانی ریزگردها در شمال و شرق اصفهان و محصور شدن استان با بیابانهای متعهد و پهناور استان‌های یزد، سمنان و خراسان شمالی سبب افزایش آلاینده‌ها می‌شود.

شیشه‌ فروش به اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی و مهار گرد و غبار در استان اشاره کرد و افزود: نهالکاری ۹۰۰ هکتاری، مالچ پاشی در مساحتی بالغ بر ۳۰۰ هکتار، ایجاد افزون بر ۳۵۰ کیلومتر بادشکن و طرح مرتبط با مهار روان آب‌ها و کاهش فرسایش خاک در گستره های به دمساحت بیش از یک هزار و ۶۰۰ هکتار از جمله این طرح‌ها بوده است.

وی اضافه کرد: در قالب طرحی دیگر قرار شده ۱۰ درصد از فضای مجموعه‌ها و شهرک‌های صنعتی جدید به فضای سبز اختصاص پیدا کند تا زمینه بهبود وضعیت هوا مهیا شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری درباره استاندارد سازی موتورخانه های مجتمع های مسکونی و اداره های استان اصفهان گفت: این مورد بصورت جدی دنبال می‌شود و بر همین اساس تاکنون موتورخانه های ۶۰ اداره در استان استاندارد سازی شده است.

شیشه‌ فروش با بیان اینکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار مشترک خانگی گاز در استان وجود دارد اظهارداشت: شرکت گاز توصیه های لازم را برای کاهش مصرف و رفع عیب وسایل گرمایشی دنبال می کند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های تفصیلی و همچنین طرح‌های هادی با مشارکت بنیاد مسکن به آلودگی هوا توجه به آلودگی هوا لحاظ شده تازیم پس شاهده افزایش آلاینده‌ها در شهرها و روستاها نباشیم.

به گزارش ایرنا، اصفهان، آلوده‌ترین کلانشهر کشور است و سایر شهرها و مناطق صنعتی این استان نیز همواره با معضل آلودگی هوا بویژه در فصول سرد سال مواجه هستند.

کارشناسان، فعال شدن کانون‌های گرد و غبار، خشک شدن زاینده‌رود و تالاب بین‌المللی گاوخونی، فعالیت واحدهای صنعتی و تردد خودروهای زیاد را از جمله دلایل آلودگی این خطه می‌دانند.

خاطرات شما از سفر به ۱۴ طرح عملیاتی مرتبط با آلودگی هوا در اصفهان اجرا می‌شود نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.