زنبیلی پر از کرونا

زنبیلی پر از کرونا

447

زنبیلی پر از کرونا

ایلام- ایرنا - اندکی پس از روشنایی روز، خورشید خانه طلوع می‌کند و با دم کردن چایی و تدارک سفره صبحانه یک به یک همسر و فرزندانش را روانه اداره و کار می‌کند و کمی...

زنبیلی پر از کرونا

ایلام- ایرنا - اندکی پس از روشنایی روز، خورشید خانه طلوع می‌کند و با دم کردن چایی و تدارک سفره صبحانه یک به یک همسر و فرزندانش را روانه اداره و کار می‌کند و کمی بعد روانه بازار می‌شود تا با خرید مواد لازم در تدارک نهار و شام آنان باشد و همراه گذرش از کوچه کوچه شهر زنبیل و چادر و دستانش پر می‌شود از کرونا، این ویروس بدهیبت که این روزها بلای جان همه شده است.

 وقتی که پیگیر بیشترین آمار تلفات از بین اقشار مختلف مردم استان به وسیله ویروس کوید ۱۹ می‌شویم، اولین قشر زنان‌ خانه‌دار هستند که بیشترین آمار تلفات را نیز شامل می‌شوند.

بی‌گمان حضور زنان خانه‌دار به صورت مرتب در بازار و بیرون از منزل برای تهیه لوازم ضروری خانه و نان  می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل گرفتاری آنها توسط کرونا باشد اما آنچه باز هم زنگ خطر و تهدید جدی این زنان پرتلاش و خستگی‌ناپذیر است، استقبال روزانه آنها از فرزندان و همسرانشان در حین ورود به منزل و جابجایی و نظافت وسایل آنان است که باز هم ممکن است دلیلی دیگر بر ابتلای آنان باشد.

یکی از زنان ایلامی گفت: از وقتی کرونا شیوع پیدا کرده است با ترس و دلهره و نگرانی در بازار حاضر می‌شوم، مگر می‌شود به بیرون از خانه نرفت، پس غذا چگونه تهیه می‌شود.

نرگس‌سادات موسوی اظهار داشت: انتظار در صف نانوایی، خرید میوه و سبزی و گذر از چندین و چند مغازه و لزوم ارتباط با افراد و وسایل متعدد بدون شک در ابتلای زنان خانه‌دار به کرونا موثر است.

وی افزود: به محض ورود به منزل ابتدا کفش‌هایم را ضدعفونی می‌کنم سپس یک پارچه برای خریدها پهن می‌کنم و یک به یک وسایل را با آب و مایع ظرفشویی می‌شویم و اگر قابل شستن نباشد با سشوار یا به وسیله داغ شدن آنها را برای از بین رفتن کرونا گرم می‌کنم و بعد همه نایلون‌ها و وسایلی که به همراه داشته‌ام را می‌شویم.

موسوی گفت: هرچند زحمات ما خانم‌ها در این شرایط کرونا چندین و چند برابر شده اما بدون شک حفظ سلامتی اعضای خانواده و مراقبت از آنها بیشترین دغدغه ماست زیرا نمی‌توانیم تحمل درد و بیماری عزیزانمان را داشته باشیم.

یکی دیگر از زنان خانه‌دار ایلامی که به کرونا مبتلا شده بود و اکنون بهبود یافته است، گفت: در ابتدای ایام نوروز به صورت خیلی خوبی قرنطینه و ماندن در خانه را رعایت کردم و با وسواس بیشتری نسبت به بهداشت همه مسائل توجه می‌کردم اما کم‌کم این خطر برایم عادی شد و مدتی نسبت به آن بی‌توجه بودم.

نوریه محسن‌زاده اظهار داشت: یک روز به همراه یکی از همسایه‌ها به خیاطی رفتم و چند روز بعد احساس بدن درد و سردرد عجبی داشتم که با آبریزش بینی و تب و لرز زیاد همراه بود و وقتی به دکتر رفتم و تست کرونای من مثبت شد فهمیدم در اثر یک لحظه غفلت و بی‌احتیاطی جانم را به خطر انداخته‌ام.

وی اضافه کرد: حدود ۱۰ روز بستری بودم که با تلاش پرسنل درمانی خوشبختانه خوب شدم اما در این مدت بسیار رنج بیماری را تحمل کردم و در آن شرایط سخت و طاقت‌فرسا تنها ایمان به خدا و بازگشت کنار عزیزانم موجب می‌شد بتوانم این لحظات سخت را سپری کنم.

وی گفت: زنان خانه‌دار بیشتر دورهمی، مراسمات عزا و عروسی، پاساژگردی و رفتن به خیاطی و آرایشگاه و بازار را دنبال می‌کنند و بدون شک بسیاری از پروتکل‌ها و فاصله‌های اجتماعی را رعایت نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: عدم آگاهی زنان‌خانه‌دار در برخورد با بیماری نیز می‌تواند از دیگر دلایلی باشد که بیشترین آمار ابتلا و مرگ و میر متعلق به این قشر است زیرا نمی‌دانند چگونه از خود در برابر ابتلا به این ویروس مواظبت کنند.

وی افزود: زنان خانه‌دار بیشتر نگران اعضای خانواده خود هستند و با وسواس خاصی پیگیر مسایل مراقبتی از آنان هستند و در پاره‌ای از مواقع که نوبت به مواظبت از خودشان می‌شود، عمدا یا غیرعمد فراموش می‌کنند که در برابر کرونا از خودشان مواظبت کنند.

اما به راستی چرا این ویروس منحوس زورش به زنان خانه‌دار که چشم و چراغ خانه‌اند و سنگ صبور و پر تلاش در عرصه زندگی و مامن و مونس فرزندان و کاشانه خویش‌اند، رسیده است. 

نقش مهم و کلیدی زناان در مدیریت کرونا در خانواده  

معاون امور اجتماعی استاندار ایلام گفت: زنان با مدیریت خانواده، در زمان شیوع کرونا کنترل رفت و آمد آنان و حفظ سلامتی و تغذیه اعضای خانواده نقش مهمی در مدیریت کرونا داشته‌اند و همواره سعی کرده‌اند در برابر این ویروس از اعضای خانواده مواظبت کنند.

سلوی ابوقداره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه نقش زناان به عنوان ستون اصلی خانواده در مبارزه با کرونا باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرد، افزود: زنان خانه‌دار بیشتر با وسایل متعدد به ویژه هنگام خرید و تامین مواد غذایی سروکار دارند و ممکن است در حین تامین یکی از این وسایل به کرونا آلوده شوند.

وی به فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی بیشتر از طریق رسانه‌ها و هر طریق ممکن برای آموزش بیشتر به زنان خانه‌دار تاکید کرد و گفت: زنان مهمترین عضو اصلی هر خانه هستند و برای حفظ سلامت آنان باید تلاش جدی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: علاو بر زنان خانه‌دار بسیاری از زناان سرپرست خانوار و شاغل در رسته‌های شغلی آسیب‌پذیر از کرونا دچار مشکلات مالی و معیشتی شده‌اند که این قشر باید توسط دستگاه‌های حمایتی شناسایی شوند.

وی یادآور شد: زنان سرپرست خانوار به دلیل از دست دادن کارهای خود از جمله آرایشگری، خیاطی و صنایع‌دستی با مشکلات مالی مواجه شده‌اند و برخی از آن‌ها در پرداخت اجاره‌بهای محل کارشان عاجز مانده‌اند.

وی گفت: دستگاه‌های آموزشی نیز لازم است در این ایام با ارائه راهکارهای رعایت بهداشت خانواده و نحوه مدیریت خانواده به زنان خانه‌دار ، آنان را در کنترل هر چه بهتر این بحران یاری کنند.

مسوولیت زنان خانه‌دار در دوران کرونا چند برابر شده است

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام نیز گفت: ماندن اجباری فرزندان در خانه به دلیل تعطیلی مدارس و لزوم قرنطینه خانگی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، مسئولیت والدین خصوصا مادران را دوچندان کرده است.

زینب شیرخانی اظهار داشت: علاوه بر تعطیلی مدارس، محدودیت‌های حرکتی کودکان و اجبار به ماندن در خانه برای مدتی طولانی در فعالیت‌های روزمره آنها اختلالات جدی به وجود آورده است.

وی افزود: حضور فرزندان در خانه‌ فشار جدیدی بر والدین از جمله مادران وارد کرده است؛ مادرانی که احتمالا هم‌زمان مجبورند در منزل به دورکاری خود ادامه دهند و ممکن است تحمل و فرصت کافی برای درک وضعیت کنونی کودکان را نداشته باشند.

مقابله با بحران کرونا نیازمند عزم جدی زنان است

مدیرکل بانوان استانداری ایلام گفت: مقابله با بحران کرونا نیازمند عزم جدی زنان و ایجاد پویش اجتماعی همگانی است و بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه موثر با بیماری نیز امکان رهایی از زنجیره و انتقال آن وجود ندارد.

شیرخانی یادآور شد: همراهی زنان با همسر و فرزندان و اعضای خانواده ملاک موفقیت آنها به شمار می‌رود و نقش آنها در پیشگیری از شیوع کرونا با رعایت دقیق مسائل بهداشتی، پیشگیرانه و تشویق به ماندن در خانه و ایجاد فضای امن و راحت برای خانواده بسیار مهم است.

نقش مهم زنان در مدیریت استرس کرونا

وی افزود: استرس سیستم دفاعی بدن را در برابر بیماری‌ها به‌خصوص کرونا به خطر می‌اندازد و ‌زنان در مدیریت استرس و امنیت روانی ناشی از این بیماری در کانون خانواده نقش مهمی دارند.

شیرخانی تاکید کرد: زنان علاوه بر مسئولیت پرورشی و تربیتی جامعه، در این روزهای سخت کرونایی نیز با توجه ویژه به توصیه‌ها و ملاحظات بهداشتی اعلام‌شده از سوی مسئولان و کارشناسان محیط قرنطینه خانگی را برای اعضای خانواده شاد و مفرح می‌کنند.

مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: ضدعفونی کردن فضای منزل در کنار انتخاب سبد غذایی لازم، ترغیب و ترویج هرچه بیشتر فرهنگی بهداشت فردی و جمعی در محیط خانواده، لغو خریدهای غیرضروری و پرهیز از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی همه و همه اقداماتی است که مسئولیت زنان را در این شرایط سنگین‌تر کرده است.

پویش "در خانه بمانیم" جز با مدیریت فعال زنان ممکن نیست

شیرخانی اظهار کرد: از آنجا که سلامت روان و آرامش روحی خانواده‌ها در گرو مشارکت موثر زنانه است، در شرایط کنونی که دچار همه‌گیری کرونا در کشور و استان هستیم، زنان می‌توانند با فراهم کردن شرایط لازم اعضای خانواده را تشویق به ماندن در خانه کنند و با آموزش اصول بهداشت فردی و عمومی در مهار این بیماری موثر واقع شوند.

وی تاکید کرد: تجربه نشان داده است پویش "در خانه بمانیم" جز با مشارکت و مدیریت فعال زنان در محیط خانه و خانواده ممکن نیست. بنابراین از تلاش‌ها و زحمات همه زنان که این روزها وظایفشان در محیط خانه و خانواده سنگین‌تر شده است، باید سپاسگزاری کرد.

 زنان سرپرست خانوار در شرایط بحرانی کرونا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرند

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام گفت: شمار زیادی از زنان به‌ناچار با آسیب‌های زیادی در جامعه روبه‌رو هستند، به‌ویژه زنان سرپرست خانوار که در این ایام نیازمند توجه بیشترند. از سوی دیگر، تقویت توانمندی‌ها می‌تواند منابع انسانی مفیدی برای ارائه خدمات اجتماعی به جامعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در خانه بمانیم و زمینه لازم برای در خانه ماندن سایر اعضای خانواده را فراهم کنیم تا سهم بزرگی در پیشگیری از گسترش کرونا داشته باشیم افزود: با توانمندسازی زنان می‌توان زمینه ارتقای امید در جامعه را بیش از پیش فراهم کرد، چراکه در این زمینه زنان بیشتر از سایر افراد جامعه نقش‌آفرین هستند و انتظار داریم زنان سخت‌کوش ایلام نیز در این برهه حساس شرایط خاصی به وجود بیاورند و نقش خود را در پیشگیری از گسترش این ویروس به‌خوبی ایفا کنند.

تشکیل کمیته ثبت اقدامات زنان در خط مقدم مبارزه با کرونا

شیرخانی گفت: برای زنانی که نان‌آور و سرپرست خانواده هستند برنامه‌های حمایتی ویژه‌ای با همکاری نهاد ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در دست اقدام است.

وی در خصوص ثبت و نگهداری حماسه ماندگار زنان ایلامی افزود: با همکاری بنیاد حفظ آثار کمیته‌ای برای ثبت اقدامات زنانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا بوده‌اند تشکیل شده است. همچنین دلجویی تلفنی از خانواده قربانیان کرونا با حمایت استاندار، معاون سیاسی و دفتر امور بانوان در دستور کار قرار گرفته است.

بحران کرونا، فرصتی مغتنم برای دورهمی خانواده

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری ایلام با بیان اینکه حوادث طبیعی هرچند تلخ و رنج‌آور اما فرصتی برای با هم بودن و جمع شدن اعضای خانواده در کنار یکدیگر است گفت: جمع شدن اعضای خانواده در دنیای ماشینی امروز فرصتی برای آرامش فردی و بنیان‌گذاری سبک زندگی اسلامی در خانواده موفق ایرانی است.

شیرخانی اظهار کرد: حوادث طبیعی از جمله شیوع کرونا در کشور هرچند تلخ است، فرصتی برای قوی‌تر شدن بنیان خانواده و ترویج سبک زندگی دینی و همچنین بروز خلاقیت‌ها است و شرایط ایجادشده در کشور مجالی برای تبدیل این تهدید به فرصت است. بنابراین از وضع پیش‌آمده باید برای نهادینه کردن فرهنگ دینی و سبک زندگی اسلامی در خانواده استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اهمیت و جایگاه خانواده بر هیچ‌کس پوشیده نیست، انسان‌ها از کودکی در کانون خانواده رشد می‌کنند و معمولاً انسان‌هایی از موفقیت بیشتری برخوردارند که کانون خانواده آنها گرم‌تر و محکم‌تر بوده است.

شیرخانی با تاکید بر اینکه خانواده رکن طبیعی و اساس اجتماع و واحد بنیادی جامعه اسلامی است افزود: خانواده در حفظ و گسترش قدرت ملی نقش موثری دارد و سیره خانوادگی ائمه اطهار (ع) نمونه کامل یک خانواده موفق و مطلوب اسلامی است.

 زنان خانه‌دار بیشترین مبتلایان کرونا در ایلام

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: زنان خانه دار با ۲۸ درصد بیشترین گروه مبتلا به کرونا در این استان هستند.

دکتر جمیل صادقی‌فر اظهار داشت: بیشترین شمار افراد مبتلا به کرونا در استان را زنان خانه‌دار در رده سنی ۳۰ تا ۵۵ سال تشکیل می‌دهند.

وی افزود: با وجود اینکه این افراد زیاد بیرون از منزل نرفته‌اند اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که سایر اعضای خانواده ناقل بیماری به آنان بوده‌اند.

وی بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و توجه به پروتکل‌ها در مراکز پر تجمعی چون پمپ‌بنزین‌ها، مطب‌ها، بانک‌ها و ترمینال‌ها تاکید کرد و افزود: در مراکز تجمعی مانند زندان، شیرخوارگاه، مراکز توانبخشی و سربازخانه‌ها باید افراد تردد کننده بیشتر بهداشت را رعایت کنند و به طور کامل پروتکل‌های بهداشتی را مد نظر قرار دهند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام، بیشترین مبتلایان در بین زنان خانه‌دار، افراد بیکار و کارمندان و بیشتر فوتی‌ها نیز در زنان خانه‌دار، سالمندان و افراد بازنشسته و بیکار ثبت شده است.

خاطرات شما از سفر به زنبیلی پر از کرونا نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.