تولدی دوباره در سینماهای اصفهان

تولدی دوباره در سینماهای اصفهان

413

تولدی دوباره در سینماهای اصفهان

اصفهان- ایرنا- سالن‌های سینمایی یکی از زیرساخت‌های اصلی هنر هفتم در جوامع امروزی است که توسعه آن از ضرورت‌های فرهنگی به شمار می‌آید و گام‌های امید دولت تدبیر در...

تولدی دوباره در سینماهای اصفهان

اصفهان- ایرنا- سالن‌های سینمایی یکی از زیرساخت‌های اصلی هنر هفتم در جوامع امروزی است که توسعه آن از ضرورت‌های فرهنگی به شمار می‌آید و گام‌های امید دولت تدبیر در این زمینه، ارمغانی ارزشمند را برای اعتلای این صنعت در کشور بویژه اصفهان مهد فرهنگ و هنر به همراه داشته است.

سینما جدیدترین شاخه هنر معروف به هنر هفتم است که امروزه یکی از عمومی‌ترین و محبوب‌ترین تولیدات هنری و فرهنگی را ارائه می‌کند و سالن‌های سینما، نمود اصلی این کالای فرهنگی هستند که مکانی برای عرضه محصولات سینمایی بشمار می‌آیند.

سینما یک رسانه قدرتمند دیداری شنیداری مبتنی بر فناوری و تعیین کننده فرهنگ جوامع مختلف است که جنبه اقتصادی آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بر اساس مطالعات مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رشد صنعت سینمای هر کشور به‌عنوان حوزه‌ای که از حیث اقتصادی و سیاسی اهمیت دارد به‌عنوان یک صنعت راهبردی در دستور کار است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که با توجه به تاثیرگذاری سینما و تولیدات سینمایی بر زندگی مردم، این صنعت هنری می‌تواند ابزار خوبی برای توسعه فرهنگی در جامعه باشد و تقویت این بخش به تقویت فرهنگ جامعه منجر خواهد شد.

با توجه به جایگاه ویژه هنر هفتم در فرهنگ جوامع، تامین و ایجاد زیرساخت‌های آن نیز از اهمیت خاصی برخوردارست و از ضرورت‌های توسعه فرهنگی بشمار می‌آید که ایجاد سالن‌های سینمایی یکی از زیرساخت‌های مذکور است تا بتواند دسترسی مخاطبان به محصولات سینمایی را فراهم کند.

دولت تدبیر و امید با علم به این موضوع، اهتمام ویژه‌ای در چند سال اخیر برای توسعه زیرساخت‌های صنعت سینما داشت که افزایش تعداد سالن‌ها و صندلی‌های سینمایی از بارزترین آنهاست بطوریکه از ابتدای دولت یازدهم تا سال ۹۸ تعداد سالن‌های سینمایی کشور با رشد ۹۰  درصدی از ۳۱۸ به حدود ۶۰۰ سالن افزایش یافت.

در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد صندلی‌های سینما در کشور حدود ۱۱۷ هزار صندلی بود که تا کنون به حدود ۱۶۰ هزار صندلی رسیده است که نشان از رشد تقریبی ۳۵ درصدی دارد.

همچنین تعداد تماشاگران سالن‌های سینمایی کشورمان در سال ۱۳۹۲ بیش از هفت میلیون نفر بود که با فعالیت دولت تدبیر و امید تعداد تماشاگران سالن‌های سینمایی ایران به بیش از ۲۸ میلیون نفر با رشد ۲۶۶ درصدی ( تا پایان سال ۹۷) رسید.

بخش خصوصی با حمایت و همکاری دولت به سرمایه‌گذاری در این صنعت پرداخت و ۲۰۰ سالن سینمایی را در سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ به ناوگان سینمایی ایران اضافه کرد و در زمان حاضر حدود ۲۲۰ سالن سینما با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال احداث است.

به گفته معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان امور سینمایی، ۲۲۰ سالن سینما در کشور با مشارکت بخش خصوصی در دست ساخت است که بخشی امسال و بخش دیگری در سال‌های بعد به بهره‌برداری می‌رسد.

رمضانعلی حیدری خلیلی با بیان اینکه امکان برگزاری همزمان جشنواره‌های اصلی از جمله جشنواره فیلم کوتاه، سینمای قدر، فیلم فجر و کودک و نوجوان اصفهان در همه مراکز استان‌ها فراهم شد، اظهارداشت: سازمان امور سینمایی کشور در ارتباط با استان‌ها در سه سال اخیر حضور خود را نسبت به قبل جدی‌تر و موثرتر کرد زیرا معتقدیم یکی از راه‌های رشد سینما، توسعه فعالیت‌های سینمایی استان‌هاست.

تولدی دوباره در سینماهای اصفهان

بر اساس شواهد و اسناد موجود، پیش از انقلاب اسلامی حدود ۱۳ سینما در اصفهان فعال بود اما با گذشته سال‌ها، برخی از آنها بدلایل مختلفی از چرخه فعالیت کنار گذاشته شدند و تعدادی از سینماها تعطیل شدند و بسیاری از زیرساخت‌های آن فرسوده و کهنه شد به طوری که در سال ۹۲ حدود ۱۰ سینما در استان فعال بود.

با روی کار آمدن دولت‌های یازدهم و دوازدهم و توجه ویژه‌ای که به بخش سینمایی شد، سینماهای اصفهان جانی تازه یافتند، بسیاری از آنها بازسازی و برخی از آنها تبدیل به پردیس سینمایی شده و در کنار آن سالن‌های جدید با تجهیزات و فناوری‌های روز احداث شدند.

به گفته مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در سال ۹۶، تعداد سالن‌های سینما در چهار سال دولت یازدهم افزایش یافت اما نباید به سالن‌های موجود بسنده کرد بلکه باید برای افزایش تعداد سالن‌های سینما در استان تلاش بیشتری صورت بگیرد.

حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی افزود: توسعه مراکز مجموعه‌های سینمایی بعنوان یک حرکت راهبردی در دستور کار حوزه سینماگران است تا بتواند از رهگذر پیوند خانواده‌ها با هنر سینما، پیام آرامش، زندگی و فرهنگ را منتقل و منعکس کند. درحالیکه تا پایان دولت یازدهم حدود ۱۷ سالن سینمایی در استان اصفهان فعال بود با شروع به کار دولت دوازدهم و تحولی که در صنعت سینمایی کشور اتفاق افتاده بود، ساخت و افتتاح سالن‌های جدید سینمایی در این خطه شتاب گرفت و چند پردیس سینمایی در سال ۹۷ افتتاح شدند. 

پردیس سینمایی سیتی‌سنتر تیر ماه و پردیس سینمایی ساحل در آذر ماه سال ۹۷ به بهره‌برداری رسید که دارای سالن‌های متعدد مانند وی آی پی، ویژه کودکان و پویانمایی بودند.

مسوولان وقت حوزه هنری کشور در آن برهه زمانی تاکید داشتند که دولت یازدهم و دوازدهم توجه ویژه‌ای به هنر سینما داشته و سالن‌های سینمایی روز به روز در آن افزایش یافته است.

در سال‌های ۹۷ و ۹۸ سالن‌های سینمایی جدیدی به مجموعه ظرفیت استان اصفهان اضافه شد که از آن جمله می‌توان به سینمای خوراسگان در منطقه ۱۵ کلانشهر اصفهان و نخستین سالن سینمایی در نایین در شرق اصفهان اشاره کرد.

۳ برابر شدن ظرفیت‌های سینمایی اصفهان

بر اساس آمار و اطلاعات معاونت امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، تعداد سالن‌های سینما در سال ۹۲ در این استان برابر با ۱۴ سالن بود که در سال ۹۹ به ۵۴ سالن افزایش یافته است.

همچنین تعداد صندلی‌های سینما در این خطه در سال ۹۲ برابر با چهار هزار و ۵۷۵ صندلی بود که در سال ۹۹ با رشد سه برابری به ۱۲ هزار و ۶۷۰ صندلی رسید؛ تعداد سینماهای استان اصفهان در طول فعالیت دولت‌های یازدهم و دوازدهم از ۱۰ به ۲۸ سینما رسیده است.

سینماهای استان اصفهان از نظر درجه‌بندی به چهار سینمای مدرن، ۲۳ سینمای ممتاز و یک سینمای درجه یک تقسیم‌بندی شده است.

از بین این سینماها، ۱۰ سینما وابسته به حوزه هنری، ۹ سینما وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، چهار سینما خصوصی، یک سینما وابسته به شهرداری و بقیه سینماها وابسته به سایر نهادها هستند.

از بین سینماهای استان، هشت سینما در شهرستان اصفهان و سایر سینماها در شهرهای کاشان، شاهین‌شهر، زرین‌شهر، فولادشهر، نطنز، نجف‌آباد، گلپایگان، دهاقان، گز برخوار، اردستان، خمینی‌شهر، سمیرم، داران، فریدونشهر، بادرود، شهرضا، میمه و نایین است که گویای گستردگی سینماها در سراسر پهنه استان است.

با احتساب جمعیت پنج میلیون و ۲۰۰ هزار نفری استان اصفهان در زمان حاضر به ازای هر ۴۰۰ نفر یک صندلی سینما وجود دارد.

نگاه دولت یازدهم و دوازدهم به سینما، قدرتمندتر از گذشته بود

درحالیکه آمار و ارقام صنعت سینمایی کشور و استان‌ها موید رشد قابل توجه زیرساخت‌های آن است به گفته معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، نگاه دولت‌های یازدهم و دوازدهم به سینما نسبت به دولت‌های گذشته، قدرتمندتر بود و در آن سرمایه‌گذاری بیشتری شد.

محمد علی جعفری در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه سینما، از هنرهای تاثیرگذار امروز و ابزارهای تبلیغاتی موثر است، افزود: هر کشوری می‌تواند بعنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی و هنری و سرگرمی خود سرمایه‌گذاری پایداری در این صنعت داشته باشد و نتایج خوبی از آن دریافت کند که این نگاه در دولت تدبیر وامید نسبت به سایر دولت‌ها، قویتر بود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری چند سال اخیر و توسعه زیرساخت‌ها، باعث آشتی مردم با سینماها شد، تصریح کرد: این کار باعث شد تا سینماگران و دست اندرکاران سینما نیز به درآمد حاصل از این صنعت بطور جدی تر نگاه کنند.

جعفری، رونق سینماها را عاملی برای کاهش فشارها از روی دولت، عنوان و اضافه کرد: اگر مخاطب سینما کم باشد بار تولید فیلم‌های سینمایی بر دوش دولت می‌افتد اما وقتی فیلم‌ها فروش خوبی داشته باشند فشار بر دولت نیز کاهش می‌یابد و چرخه سینمایی بهتر می‌چرخد.

وی، اشتغالزایی و درآمدزایی را نیز از دیگر مزیت‌های توسعه زیرساخت‌های سینمایی و رونق آن برشمرد و گفت: دولت نیز تسهیلگری‌ها و امتیازهایی مانند مالیاتی و عوارض برای سرمایه‌گذاری در ساخت سالن‌های سینمایی در نظر گرفت که می‌توانست عامل تشویقی برای نگاه به بخش فرهنگی در کنار ایجاد طرح‌هایی مانند مجتمع‌های تجاری بزرگ باشد.

به گفته وی زمانیکه در مجتمع‌های بزرگ تجاری، سالن‌های سینمایی رونق یابد در کنار آن محصولات فرهنگی دیگر نیز رخ‌نمایی می‌کند و چرخه بهم پیوسته فرهنگ، هنر و اقتصاد شکل می‌گیرد که یکی از شاخص های اصلی توسعه جوامع امروزی است.

جعفری با بیان اینکه دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز تکمیل و تجهیز سالن‌های سینمایی مانند صندلی‌ها و دستگاه‌های نمایش فیلم را برای حمایت از سرمایه‌گذاران به عهده گرفتند، تصریح کرد: شاید اگر این کار انجام نمی‌شد شاهد راه‌اندازی این تعداد سالن سینما در سال‌های اخیر نبودیم.

معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان با بیان اینکه سعی ما بر این بود که سینماها بطور متوازن در استان ایجاد شود، اظهار داشت: در سال ۹۲ در استان فقط ۱۰ مجموعه سینمایی وجود داشت که اکنون با حمایت‌های دولت و همچنین سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، وضعیت سینماها قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی با بیان اینکه ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه احداث پردیس‌های سینمایی، زمینه ساز رونق این هنر در اصفهان شد، تاکید کرد: دولت در راستای توسعه فرهنگی و هنری، از هرگونه سرمایه‌گذاری در ایجاد پردیس‌های سینمایی و مجموعه‌های فرهنگی حمایت می‌کند.

توسعه سینماها همراه با ارتقای کیفیت بود

درحالیکه آمار گویای رشد کمی در زیرساخت‌های سینمایی کشور و استان اصفهان است اما کارشناسان و فعالان این صنعت اعتقاد دارند که این توسعه کمی همراه با ارتقای کیفی بود و همین امر باعث جذب مخاطبان بیشتر به سمت سینماها شد.

مدیر پردیس سینمایی اصفهان با بیان اینکه ایجاد سالن‌های به روز با تجهیزات نو و مدرن از رهاوردهای توسعه زیرساخت‌های سینمایی در اصفهان بود، گفت: همین امر منجر به ترغیب بیشتر مخاطبان به آمدن به سینماها شد.

محمد پناهی نژاد در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه در چهار سال گذشته اتفاق های خوبی در زمینه ایجاد سالن های سینمایی مستقل بویژه در ساختمانهای تجاری چند منظوره افتاد، افزود: سینما، یکی از بخش های اصلی برای سرمایه گذاری در ساختمانهای چند منظوره است که علاوه بر تاثیر فرهنگی که بهمراه دارد باعث رونق اقتصادی و اشتغالزایی نیز می‌شود.

پناهی نژاد با بیان اینکه سینما دارای ۲ دسته مخاطب است، توضیح داد: دسته اول مخاطبان حرفه‌ای هستند که تحت هر شرایطی به سینما می‌آیند اما دسته دوم که بیشتر برای سرگرمی و گذراندن اوقات تفریح به سینما می‌روند وقتی کیفیت بالای سالن‌های سینمایی را مشاهده کنند بطور طبیعی بیشتر برای رفتن به سینما ترغیب می‌شوند.

وی یکی از مزیت‌های توسعه سالن‌های سینمایی در اصفهان را برگزاری جشنواره های سینمایی سراسری در این استان ذکر و اضافه کرد: در چند سال اخیر بیشتر جشنواره های معتبر مانند فجر و حقیقت نیز در اصفهان برگزار شد.

پناهی‌نژاد به برخی طرح‌های در دست اجرا مانند ایجاد ۲ سالن سینمایی در باغ فدک و یک سالن سینمایی در شهر بهارستان در جنوب اصفهان نیز اشاره و اضافه کرد: دولت می‌تواند حمایت‌های معنوی بیشتر در این زمینه از بخش خصوصی داشته باشد و بعنوان مثال برای پیشنهادهایی مانند ایجاد شهرک سینمایی، ظرفیت‌سنجی کند.

رییس هیات مرکزی انجمن سینماداران کل کشور به ایرنا گفت: در سال های اخیر اقدام‌های خیلی خوبی در استان اصفهان از سوی حوزه هنری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش خصوصی و سایر نهادها برای توسعه سالن‌های سینمایی صورت گرفت و حتی برخی از شهرهای کوچک صاحب سینما شدند.

منصور نورپور با بیان اینکه در کنار ایجاد زیرساخت‌های سینمایی لازم است که برنامه‌های مناسبی برای جذب مخاطب اجرا شود، افزود: ایجاد تنوع و جذابیت بیشتر در فیلم‌های سینمایی داخلی، کاهش تعرفه بلیط سینما و اجرای برنامه‌هایی مانند اکران فیلم‌های جدید خارجی به این موضوع کمک بسیاری می‌کند.

وی که بیش از ۴۰ سال در عرصه سینمایی اصفهان و کشور فعالیت دارد، با تاکید بر اینکه استان اصفهان در زمان حاضر کمبودی در زمینه زیرساخت‌های سینمایی ندارد، تصریح کرد: اصفهان از نظر فروش فیلم در سینما پس از تهران، مشهد و شیراز قرار دارد.

با وجود افزایش زیرساخت‌های سینمایی و آمادگی آنها برای پذیرایی از مخاطبان، اما شیوع بیماری کرونا از اسفند سال گذشته وقفه‌ای در کار سینماها ایجاد کرد که باعث وارد شدن خسارت‌های سنگینی به این صنعت شد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان، حمایت‌های دولت و استان باید از سینما و سینماداران و به طور کلی صنعت سینما به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد تا این صنعت پا برجا بماند.

حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی یکی از نیازهای فرهنگی استان را سینما دانست و افزود: تماشای فیلم‌های سینمایی نشاط را در جامعه حفظ کرده و به آن رونق می‌بخشد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس و استقبال کمتر مردم از سینماها می‌طلبد که مسوولان از این صنعت در حد امکان حمایت و پشتیبانی کنند.

حجت الاسلام معتمدی با اشاره به مصوبات دولت در حمایت از آسیب ناشی از کرونا به سینماها بیان کرد: صنعت سینما از جمله بخش‌هایی بود که به دلیل تعطیلی مورد ضرر و زیان قرار گرفت که خوشبختانه دولت این ضرر را با حمایت اداره کار جبران می‌کند.

سینماهای اصفهان که پس از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی سالن‌ها با حدود سه میلیارد تومان خسارت و سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عدم النفع مواجه شدند از چهارم تیر امسال فعالیت خود را از سر گرفتند.

خاطرات شما از سفر به تولدی دوباره در سینماهای اصفهان نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.