قایقرانی با دغدغه زیست محیطی

قایقرانی با دغدغه زیست محیطی

399

قایقرانی با دغدغه زیست محیطی

مهاباد- ایرنا- «سیدمحمدامین شیخ‌محمدی» یکی از قایقرانان پیشکسوت مهابادی است که در کنار این ورزش مفرح دغدغه‌های زیست محیطی هم دارد و هر سال به مناسبت روز زمین پ...

قایقرانی با دغدغه زیست محیطی

مهاباد- ایرنا- «سیدمحمدامین شیخ‌محمدی» یکی از قایقرانان پیشکسوت مهابادی است که در کنار این ورزش مفرح دغدغه‌های زیست محیطی هم دارد و هر سال به مناسبت روز زمین پاک، زباله‌های مخزن سد مهاباد را نیز جمع‌آوری می‌کند.

این قایقران مهابادی امسال نیز به مناسبت روز زمین پاک، قایق خود را به حاشیه سد مهاباد انداخت و با جمع‌آوری زباله‌های معلق روی آب مخزن این سد در چندین نوبت آنها را گردآوری کرده و بیرون انتقال داد.

این قایقران پیشکسوت مهابادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هر چند امسال به خاطر بیماری کرونا مردم کمتر به دامن طبیعت می‌روند اما به خاطر سهل‌انگاری برخی افراد در بالادست سد مهاباد، آشغال و سایر پسماندها به داخل سد مهاباد روانه می‌شود.

سیدمحمدامین شیخ‌محمدی افزود: برخی از پسماندها، شامل پلاستیک، بطری شیشه‌ای و پلاستیکی، نایلون، وسایل چوبی هستند که در این ایام کرونایی دستکش و ماسک هم به آنها اضافه شده است.

وی اضافه کرد: سد مهاباد به عنوان منبع تامین کننده آب شرب این شهر بوده و مراقبت و نگهداری از آن و جلوگیری از ورود پسماندها به آن وظیفه همه شهروندان است.

وی هر بار که پسماندها را از سطح آب جمع‌آوری می‌کند آنها را به حاشیه سد می‌آورد در این میان با زباله‌ها حرف می‌زند و در قالب داستان‌هایی نیز آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند که این روش وی برای حفاظت از محیط زیست، با استقبال شهروندان مهابادی و کاربران فضای مجازی روبرو بوده است.

این عضو تیم منتخب پیشکسوتان قایقرانی دراگون ایران، علاوه بر سد مهاباد ، هر سال در پاکسازی غار آبی سهولان، تالاب‌های بین‌المللی «کانی‌برازان» و «یوسف‌کند» مهاباد نیز مشارکت دارد و با استفاده از قایق خود پسماندها را از این محیط‌ها جمع‌آوری می‌کند.

این قایقران پیشکسوت مهابادی که از علاقه‌مندان رشته کوهنوردی نیز هست در سال ۱۳۹۵ برای نخستین بار قایق پنج متری خود را به قله چهار هزار و ۸۱۱ هزار متری سبلان برد و با قایقرانی در این دریاچه زیبا، آن را از وجود زباله و پسماندها پاکسازی کرد.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون متر مکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مفید است که علاوه‌ بر تأمین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

این سد که در ضلع غربی این شهر احداث شده است تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیک‌ترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

روز جهانی زمین پاک هر ساله در ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت در تمام دنیا برگزار می‌شود و به همه مردم یادآوری می‌کند که نباید سیاره خود «زمین» را فراموش کنند.

خاطرات شما از سفر به قایقرانی با دغدغه زیست محیطی نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.