احداث کمربندی قرچک یا حفظ تپه پوئینک

احداث کمربندی قرچک یا حفظ تپه پوئینک

386

احداث کمربندی قرچک یا حفظ تپه پوئینک

تهران- ایرنا- فرماندار شهرستان قرچک می‌گوید که با رعایت حریم تپه باستانی پوئینک، عملیات احداث کمربندی جنوبی شهرستان قرچک که اجرای آن به مناقشه بین شهرداری و میر...

احداث کمربندی قرچک یا حفظ تپه پوئینک

تهران- ایرنا- فرماندار شهرستان قرچک می‌گوید که با رعایت حریم تپه باستانی پوئینک، عملیات احداث کمربندی جنوبی شهرستان قرچک که اجرای آن به مناقشه بین شهرداری و میراث فرهنگی تبدیل شده، ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش ایرنا، سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا تا حدود ده سال پیش، فقط یک شهرستان محسوب می‌شدند، مناطقی که امروز با بیش از یک میلیون نفر جمعیت ایرانی و افغانستانی، تنها یک مسیر تردد به سمت تهران را دارند و این امر موجب افزایش میزان تردد، ترافیک‌های کور و افزایش حوادث جاده‌ای در این مسیر می‌شود.

مشکلات ترافیکی منطقه، اعضای نخستین دوره شورای اسلامی شهر قرچک را برآن داشت که یک کنارگذر را در جنوب قرچک از میدان شهید ستاری تا میدان پوئینک به طول شش کیلومتر احداث کنند تا بخشی از ترافیک، به این بخش منتقل و در بلندمدت، به کمربندی جنوبی ورامین متصل شود.

هر چند که شهرداری قرچک برای آزاد سازی مسیر، میلیاردها تومان هزینه خرید املاک کرد ولی، مهمترین معارض این پروژه، تپه باستانی، موسوم به تپه پوئینک است که درتاریخ هشتم مرداد ماه سال ۱۳۸۶ به شماره ۱۵۷۷۳ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان که سال ۱۳۹۳ با حضور هاشمی استاندار وقت تهران در محل فرمانداری قرچک برگزار شد، مقرر گردید که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران نسبت به کاوش این منطقه اقدام کرده و شهرداری نیز هزینه های این کاوش را پرداخت کند که پس از گذشت ۴ سال از این مصوبه، اردیبهشت و اسفندماه سال ۹۷ عملیات کاوش تپه پوئینک در دو فصل آغاز شد، عملیاتی که با وجود اجرای کامل، از نتیجه آن خبری در دست نیست و مسئولان پژوهشگده اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، اعلام نتیجه را به تکمیل این پروژه منوط کردند.

با وجود آن که در سال‌های اخیر، بارها به حریم این تپه تعرض صورت گرفت و بخشی از دیواره‌های جنوبی آن تخریب شد، ولی استاندار تهران و تمامی مسئولان میراث فرهنگی استان بر حفظ  این اثر تاریخی تأکید کردند.

تپه ۸ هزار ساله پوئینک قرچک باید حفظ شود

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در واکنش به برخی گمانه زنی ها مبنی بر احتمال اجرای طرح راه سازی در محل تپه باستانی «پوئینک» شهرستان قرچک استان تهران تاکید کرد:‌ این تپه که ثبت ملی است و قدمت لایه های اولیه آن به عصر آهن ( ۶ تا ۸ هزار سال پیش) می رسد باید حفظ و صیانت شود.

محمد حسن طالبیان ۲۸ خردادماه سال گذشته در گفت و گو با خبرنگار ایرنا استان تهران اظهار داشت: گزارش سازمان میراث فرهنگی مربوط به این تپه تهیه شده است و با حضور مسئولان استان تهران موضوع حفاظت از آن بررسی خواهد شد.

وی با بیان اینکه قدمت لایه های زیرین و نخستین این تپه از عصر آهن شروع می شود و تا دوره قاجار ادامه پیدا می کند، قدمت هسته اصلی این تپه را مربوط به دوره سلجوقی بیان و بر صیانت از این اثر مهم تاریخی تاکید کرد.

وی توضیح داد: قرار بوده یک کمربندی از آنجا (محل تپه) بگذرد اما این اثر، ثبتی است و باید حفظ شود.

شهرداری خواستار تعیین تکلیف تپه پوئینک است

شهردار قرچک در جلسه شورای اداری شهرستان قرچک که با حضور استاندار تهران برگزار شد در خصوص این پروژه اظهار کرد: برای اجرای پروژه کنار گذر جنوبی قرچک، ده‌ها میلیارد تومان هزینه صورت گرفته ولی عملا تا کنون نتوانسته‌ایم از این پروژه به دلیل عدم تعیین تکلیف تپه پوئینک به درستی استفاده کنیم. محسن خرمی شریف افزود: بر اساس اظهار نظر اداره کل میراث فرهنگی، طرح جدیدی از سوی شهرداری با اولویت حفظ تپه تهیه شده که در صورت تأئید، می‌توان این طرح را به اتمام رساند.

تپه باستانی پوئینک باید حفظ شود استاندار تهران نیز در سفر ۱۴ دیماه سال گذشته خود به شهرستان قرچک در بازدید از این تپه باستانی گفت: در بسیاری از کشورها برای حفظ یک درخت، حاضرند تا مسیر یک جاده را تغییر دهند، این که دیگر یک اثر باستانی است. انوشیروان محسنی بندپی افزود: این تپه در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده و بر اساس قانون، این اثر تاریخی باید حفظ شود. وی گفت: در دو طرح این تپه، فضای کافی برای اجرای دو مسیر رفت و برگشت وجود دارد که تلاش می‌شود با برگزاری جلسات مشترک با مسئولان شهرستان قرچک و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، این مشکل هر چه سریعتر حل شود. امکان برداشتن تپه باستانی پوئینک وجود ندارد مدیرکل حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز ۲۵ شهریور ماه سال گذشته در حاشیه بازدید از تپه باستانی قرچک گفت: امکان «برداشتن» تپه باستانی و ثبت ملی «پوئینک» وجود ندارد لذا مدیریت شهری قرچک برای تکمیل پروژه کمربندی جنوبی باید به گزینه‌های جایگزین فکر کند. سید هادی احمدی پس از بازدید از این تپه و برگزاری جلسه مشترک با مسئولان مدیریت شهری قرچک مرکز شهرستان قرچک در جنوب شرق تهران افزود: این تپه باید حفظ شود. عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک با رعایت حفظ تپه پوئینک ادامه می‌یابد فرماندار قرچک در جلسه روز شنبه بررسی وضعیت عملیات اجرایی کمربندی جنوبی این شهرستان که با حضور مسئولان میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد اظهار کرد: عملیات ساخت کمربندی جنوبی قرچک که برای دشت ورامین حائز اهمیت است، با رعایت حفظ تپه تاریخی پوئینک ادامه می‌یابد. بهمن خطیبی افزود: برای مسئولان قرچک نیز حفظ این اثر تاریخی و احداث کمربندی جنوبی که نقش مهمی در توسعه شهر قرچک، کاهش ترافیک منطقه و همچنین جلوگیری از تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخورداری است. وی تصریح کرد: آثار تاریخی نشان‌دهنده پیشینه غنی فرهنگی هر منطقه است، تمامی مسئولان شهرستان به موضوعات فرهنگی از جمله آثار باستانی و حفظ آن علاقه‌مند هستند و از طرفی توسعه شهر قرچک از طریق ایجاد راه‌های جدید به‌منظور سهولت در تردد مردم و همچنین کاهش تلفات جانی و مالی ناشی از تصادفات، دارای اهمیت بوده و از مطالبات به حق مردم است. خطیبی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته عملیات ساخت کمربندی جنوبی این شهر توسط شهرداری با حفظ تپه پوئینک ادامه خواهد یافت. فرماندار قرچک تصریح کرد: در این جلسه مقرر شد تا اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران تا پایان هفته جاری ضوابط حفاظتی میراث فرهنگی در راستای حفظ اثر تاریخی تپه پوئینک را به شهرداری قرچک ارائه دهد تا بر اساس آن، روند ساخت پروژه کمربندی جنوبی قرچک آغاز شود. شهرستان قرچک با ۲۷۰ هزار نفر جمعیت در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.

خاطرات شما از سفر به احداث کمربندی قرچک یا حفظ تپه پوئینک نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.