نشانه های امیدبخش از ساوه

نشانه های امیدبخش از ساوه

514

نشانه های امیدبخش از ساوه

ساوه - ایرنا - اعمال محدودیت در ورود افراد به بازارها و اماکن شلوغ و تفریحی و همچنین کنترل های ترافیکی در درون و برون شهرها از عمده مطالبات مردم، نخبگان، اهالی ...

نشانه های امیدبخش از ساوه

ساوه - ایرنا - اعمال محدودیت در ورود افراد به بازارها و اماکن شلوغ و تفریحی و همچنین کنترل های ترافیکی در درون و برون شهرها از عمده مطالبات مردم، نخبگان، اهالی رسانه و دغدغه مندان جامعه است و به همین دلیل اجرای طرح افزایش فاصله اجتماعی توسط دولت، بیشترین حمایت و اقبال عمومی را دارد.

بی تفاوتی و کم توجهی مردم و بازاریان در اغلب شهرهای ایران در این مدت بارها مورد نقد قرار گرفت و رسانه ها و شبکه های اجتماعی در قالب های مختلفی چون عکس، فیلم، مصاحبه و گزارش نسبت به رفتارهای پرخطر و حضور انبوه شهروندان در هسته مرکزی شهرها و اماکن تفریحی و تفرجگاه ها پرداختند اما حقیقتی که نمی توان انکار کرد، تاثیرگذاری کم این فعالیت ها بود و ناگزیر باید رویه ای تحکمی با هدف پاسداشت سلامت افراد جامعه در پیش گرفته می شد.

ممنوعیت ورود خودرو به شهرها با پلاک سایر مناطق کشور، لزوم احراز هویت محل کار و زندگی یا بومی بودن شهرها، محدودیت در ورود به تفرجگاه ها و اعمال جریمه ۵۰۰ هزار تومانی و یک ماه توقیف وسیله نقلیه برای افراد بی توجه از جمله تصمیماتی است که در قالب طرح فاصله گذاری اجتماعی اتخاذ شده و به نظر می رسد از امروز که اجرای آن آغاز شد، گام مهمی در قطع زنجیره ارتباط میان آدمها و کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور برداشته شود.

در حوزه بحران مدیریت کرونا نیز بی آنکه قصد دفاع از عملکرد مسئول یا دستگاهی مطرح باشد باید گفت که امروزه اکثر کشورهای جهان در مبارزه با این بیماری به نوعی مشکلاتی دارند زیرا مانند بحران هایی چون سیل و زلزله نیست که عملیات مقابله ای روتین و مشخص شده ای دارند و این بحران دقیقا همان دیکته نانوشته بود که در هر کشوری با سبک و سیاق خاصی در اوایل شیوع آن برخورد می شد تا اینکه یک رویه واحد با عنوان محدودیت ارتباط میان مردم و الزام به ماندن در خانه مطرح و از امروز هم در کشورمان اجرائی شد.

در ۴۰ روز گذشته گزارش، اخبار، مصاحبه و تصاویر زیادی از سطح شهر ساوه که شاهراه ترانزیتی و ارتباطی کشور و همچنین از مهاجرپذیرترین شهرستانهای ایران با داشتن جمعیت ۳۰۰ هزار نفری و وجود دست کم هفت هزار نفر از اتباع بیگانه محسوب می شود، تهیه و منتشر کردیم که اغلب آنها جنبه هشداری و آگاهی بخشی برای مردم داشت اما با تاسف باید گفت که اقدامات فعالان رسانه ای و هشدارهای مراجع ذیصلاح و مرتبط هم نتوانست از شلوغی بازار، مرکز شهر و مناطق تفریحی از قبیل دریاچه، بام ساوه، پارک جنگلی و سد الغدیر بکاهد و یکی از دلایل افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این شهرستان هم همین مساله بود.

بررسی و مشاهدات میدانی امروز (جمعه هشتم فروردین) خبرنگار ایرنا در سطح شهر ساوه نشان از تغییر سیمای شهر و رفتار ساکنان آن دارد.

تردد خودروها در سطح شهر به میزان بسیار چشمگیری کاسته شده است اما همچنان برخی از مشاغل غیرضروری مانند لوازم و مصالح ساختمانی فروش ها، خیاطی، لوازم یدکی خودرو، کارواش ها و سایر مراکز در خیابان هایی مانند طالقانی، فلاحت، شریعتی، شهرک فجر و بلوار مطهری حال فعالیت هستند.

با اینکه شهرداری ملزم به جمع آوری وانت بارهای میوه فروش از سطح شهر شده اما تصاویر ما نشان می دهد که این فروشندگان همچنان در حال فعالیت هستند.

در بلوار خلیج فارس (ورودی خیابان فلاحت)، خیابان مطهری سه راهی بیمارستان، میدان شهید فهمیده، مسیر منتهی به نورعلی بیگ، میدان شهید ناصری شهرک فجر و میدان یل آباد همچنان وانت های میوه فروش در کمال آرامش و بی آنکه هشداری دریافت کنند در حال فروش پرتقال، هندوانه، سیب، پیاز و سیب زمینی هستند.

نکته ای که در این زمینه قابل تامل است، نرخ میوه های این وانت بارها است که از این موقعیت برای افزایش قیمت ها استفاده می کنند حال آنکه این افراد مانند واحدهای صنفی شناسنامه دار نه اجاره مغازه می پردازند و متحمل هزینه های جاری مانند برق، آب و گاز و مالیات هم نمی شوند؛ با این حساب گرانفروشی آنها با اینکه در زمره مشاغل ممنوعه این روزها محسوب قرار دارند نیز قابل تامل است و باید مسئولان اعم از شهرداری و اصناف به صورت جدی در این زمینه اقدام کنند.

از اقدامات موثر دیگری که نباید از آنها گذشت، مسدود کردن مبادی ورودی به تفرجگاه های شهر از جمله دریاچه تفریحی، بام ساوه،  بوستان جنگلی و همچنین مسیر دسترسی به سد الغدیر در ۲۰ کیلومتری غرب شهر ساوه است که در روزهای گذشته شاهد حضور پرشمار مردم در این نقاط بودیم.

با تصمیم قرارگاه پدافند زیستی ساوه همچنین مبادی ورودی به این شهر از سمت آوه، جعفریه و جاده دسترسی از اتوبان همدان (سمت مجتمع آسمان) مسدود شده و طرح غربالگری و تب سنجی نیز با شدتی بیشتر ادامه دارد که نتیجه این اقدامات طبق گفته فرماندار این شهرستان، کاهش ورودی بیمارستان ها است.

نیروهای انتظامی و پلیس راهور در اجرای نتیجه بخش این طرح از ارکان کلیدی هستند و حضور آنها در مناطق مختلف شهر و  اعمال کنترل بر تردد خودروها و جریمه کردن خاطیان می تواند بازدارندگی طرح افزایش فاصله اجتماعی در ساوه را به نحو چشمگیری افزایش دهد.

در مشاهدات امروز خبرنگار ایرنا، همچنان تردد خودروهایی با پلاک های غیر از ساوه (ایران ۵۷ و) در سطح شهر دیده شد که لازم است از سوی مراجع ذیربط مورد کنترل قرار گیرند.

در هر صورت نخستین روز از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در شهر ساوه برای ما که در ۴۰ روز اخیر از بی توجهی و رعایت نکردن مردم و شلوغی خیابان ها خون دل خوردیم، بسیار امیدوارکننده است و با اعمال سخت گیری های بیشتر برای اجرای مفاد این طرح از سوی مسئولان، می توان امیدوار بود که قطع زنجیره انتقال و در نهایت مهار کرونا در شهری که اکنون بیش از ۲۵۰ فرد مبتلا را روی تخت بیمارستان هایش دارد، اتفاق بیفتد.

خاطرات شما از سفر به نشانه های امیدبخش از ساوه نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.