شهرهای روی گسل استان بوشهر به شتاب نگار برخط مجهز می‌شود

شهرهای روی گسل استان بوشهر به شتاب نگار برخط مجهز می‌شود

597

شهرهای روی گسل استان بوشهر به شتاب نگار برخط مجهز می‌شود

بوشهر- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: ۱۵ دستگاه شتاب‌نگار برخط (آنلاین) تا ۲ هفته دیگر در شهرهای این استان که روی گسل‌های اصلی واقع شده‌ا...

شهرهای روی گسل استان بوشهر به شتاب نگار برخط مجهز می‌شود

بوشهر- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: ۱۵ دستگاه شتاب‌نگار برخط (آنلاین) تا ۲ هفته دیگر در شهرهای این استان که روی گسل‌های اصلی واقع شده‌اند، نصب می‌شود.

جهانگیر دهقانی روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این دستگاه‌ها در شهرهای بوشهر، برازجان، عسلویه، گناوه، دیر، جم، دیلم، اَهرَم، خورموج، بردخون، شبانکاره، کاکی، شُنبه، کلمه و سیراف با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال توسط مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

وی بیان کرد: پیش‌تر نیز چندین دستگاه دیجیتال شتاب‌نگار آفلاین در استان بوشهر نصب شده بود که با نصب شتاب‌نگارهای برخط در منطقه و افزایش سه ایستگاه جدید در شهرهای کنگان، نخل تقی و چاه مبارک شمار این دستگاه‌ها به ۳۵مورد می‌رسد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری بوشهر بیان کرد: دستگاه‌های شتاب‌نگار برخط در مرحله نخست در شهرهای لرزه خیز این استان نصب می‌شود و  هر دستگاه دارای عملکردی به شعاع چند صد کیلومتر است.

وی ادامه داد: استان بوشهر با نصب ۱۵ ایستگاه شتاب‌نگار برخط و ۲۰دستگاه شتاب‌نگار دیجیتال آفلاین، ۳۵ ایستگاه از یکهزار و۲۵۰ ایستگاه شتاب‌نگاری کشور را در اختیار دارد.

دهقانی با بیان اینکه سامانه پاسخ و هشدار سریع مهمترین ابزار مدیریت بحران است، گفت: امواج رادیویی با سرعت بیشتر نسبت به امواج زلزله منتقل می‌شود، بنابراین می‌توان قبل از رسیدن امواج مخرب زلزله به منطقه هدف، به کمک امواج رادیویی هشدار زلزله را به مناطق دورتر اعلام کرد.

وی بیان کرد: همچنین این دستگاه بعد از وقوع زلزله با ارائه میزان شدت و استفاده از نقشه‌های لرزش  به مدیریت بحران در مناطق مختلف کمک می‌کند، طوریکه در هر منطقه‌ای که شتاب بیش‌تر باشد به طور قطع، خرابی نیز بیش‌تر است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری بوشهر گفت: دستگاه‌های شتاب‌نگار، سنجش ابعاد حوادث زلزله و خسارت‌های ناشی از آن را می‌سنجد.

وی ادامه داد: سرعت در انتقال اطلاعات مربوط به شتاب زلزله به مراکز مدیریت بحران، زمینه افزایش سرعت عمل مسئولان مدیریت بحران و گسیل نیروهای امدادی را به مناطق زلزله زده فراهم می‌کند.

دهقانی تاکید کرد: امروز کشورهای لرزه خیز و پیشرفته جهان قدم‌هایی بسیار مهم را در طراحی و اجرای این سامانه‌ها در شهرها و مناطق مهم و پرجمعیت برداشته‌اند و ضرورت راه‌اندازی این سامانه و شناسایی و تعیین حریم گسل‌های استان و ضوابط اجرای آیین‌نامه ۲۸۰۰ در استان کمکی مهم در کاهش آسیب و تاب‌آوری شهرها درمقابل مخاطراتی مانند زلزله و زمین لغزش است.

خاطرات شما از سفر به شهرهای روی گسل استان بوشهر به شتاب نگار برخط مجهز می‌شود نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.