آمادگی شیروانی‌ها برای مقابله با سیلاب

آمادگی شیروانی‌ها برای مقابله با سیلاب

426

آمادگی شیروانی‌ها برای مقابله با سیلاب

بجنورد- ایرنا- شهرستان سه هزار و ۷۸۹ کیلومتر مربعی شیروان که ۷۰ درصد از گستره آن در مناطق کوهستانی واقع شده همه ساله شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب است و به همین علت ...

آمادگی شیروانی‌ها برای مقابله با سیلاب

بجنورد- ایرنا- شهرستان سه هزار و ۷۸۹ کیلومتر مربعی شیروان که ۷۰ درصد از گستره آن در مناطق کوهستانی واقع شده همه ساله شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب است و به همین علت مدیران این خطه برای مقابله با این پدیده طبیعی در روزهای آینده به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

طغیان رودخانه ها و خسارت های ناشی از وقوع سیلاب در حوزه های مختلف نظیر کشاورزی، راهداری و مسکن روستاییان در این موقع از سال،  همه مسئولان شهرستانی را بسیج کرده که برای کاهش خسارت سیلاب ها چاره اندیشی کنند.

با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه بارشی در روزهای آینده و موقعیت این شهرستان، نشست های مدیریت بحران برای کاهش خسارت تشکیل شده است

با توجه به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر سامانه بارشی و موقعیت این شهرستان، با تشکیل جلسات متعدد مدیریت بحران، همه مدیران آماده باش هستند.

شهردار شیروان گفت: تدابیر لازم برای پیشگیری از وقوع سیل با توجه به احتمال بارندگی‌های رگباری برای اوایل هفته آینده گرفته شده است و در این زمینه ۱۰۰ نفر از پرسنل شهرداری به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

شاهرخ شاهرخی با اشاره به بکارگیری ۲۰ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی شهرداری برای رفع آبگرفتگی های احتمالی اظهار داشت: در هسته مرکزی شهر، موانع آبگرفتگی برطرف و همچنین رودخانه اترک بازگشایی شده است.

وی با اشاره به بازگشایی رودخانه چایلق در این شهر گفت: با توجه به سیلاب فروردین ماه سال گذشته،  عملیات عمرانی توسط شهرداری از آن موقع تعطیل نشده و تاکنون نسبت به بازگشایی مسیرها، آسفالت معابر، بازگشایی رودخانه های ورودی تا خروجی شهر اقدام شده است.

شاهرخی افزود: در سیلاب فروردین ماه پارسال، آبگرفتگی معابر و جمع شدن آب باعث خرابی آسفالت معابر در اکثر نقاط این شهر شد که ۲۰  میلیارد ریال خسارت برجای گذاشت.

شهردار شیروان گفت: با وجود این، شهرداری سه میلیارد ریال از بودجه جاری برای اجاره ماشین آلات، ترمیم آسفالت معابر و بازگشایی رودخانه داخل این شهر هزینه کرده است.

کل معابر سطح شهر حدود ۴۰۰ هکتار معادل ۳۱۱ کیلومتر است که حدود ۳۰ کیلومتر معابر سطح شهر معبر اصلی و ۲۷۰ کیلومتر معبر فرعی است.

شهر شیروان در مسیر استان های شمالی به مشهد مقدس واقع است که وقوع سیلاب به هنگام بارش های رگباری موجب بالا آمدن سطح رودخانه چایلق در مرکز شهر می شود

رییس راهداری و حمل و نقل جاده ای شیروان گفت: با توجه به اینکه اکثر راه های روستایی این شهرستان در مناطق کوهستانی قرار دارند برای خدمات رسانی بهتر به مردم همه ماشین آلات آماده باش هستند.

حمید جوان اظهار داشت: همچنین برای ایام عید گشت شبانه روزی در نقاط مختلف روستایی و شهری مستقر است که در صورت هرگونه مسدود شدن راه روستایی بازگشایی شود که در این راستا ۴۰ نفر نیروی عوامل راهداری با ۳۰ دستگاه ماشین آلات سبک، سنگین و نیمه سنگین آماده هستند.

وی با اشاره به خسارت ۱۰۰ میلیارد ریالی سیل فروردین ماه پارسال به ابنیه فنی، زیرسازی و تخریب راه های روستایی این شهرستان گفت: از آن موقع تاکنون برخی از راه ها بهسازی و تعمیر شده و اکنون ادامه دارد.

فرماندار شیروان در خصوص اقدامات و پیشگیری های لازم در مورد سیلاب این شهرستان گفت: هم اینک ۱۰ روستای شهرستان کانون آسیب هستند که متناسب با تجربه سال گذشته مناطقی که در شیروان در معرض سیل قرار دارند احصا کرده ایم.

هم اکنون ۴۰ نیروی عوامل راهداری با ۳۰ دستگاه ماشین آلات راهداری آماده باش هستند

امین رضا مرآتی با اشاره به ایجاد دیوار ساحلی در شهر اظهار داشت: بر اثر شدت سیل گذشته، اینک رودخانه ها لایروبی و  رسوب برداری شده زیرا که کنترل بر پل های مناطق کمک می کند که جریان آب روان عبور کند.

 وی با بیان اینکه رودخانه های این مناطق به گونه ای است که ممکن است به مردم آسیب بزند گفت: در این خصوص باید مسیرها را بیشتر لایروبی کرد چرا که سال گذشته، قبل از بارندگی ها این اقدامات به صورت گسترده انجام شد و امسال با تجربه موفق این کار را ادامه خواهیم داد.

مرآتی با قدردانی از همکاری و هماهنگی همه دستگاه های بحران در سال گذشته افزود: با پی گیری های به موقع و سیلاب شدید، خسارت بارندگی به منازل مسکونی وارد شد ولی آب به داخل روستاها وارد نشد که امسال جلسات متعددی برگزار شد و تمام آمادگی های لازم مهیا است.

فرماندار شیروان با اشاره به اینکه سیل سال قبل بیشترین خسارت را به حوزه کشاورزی و راه ها داشته است گفت: هم اینک ۴۵۸ واحد مسکونی خسارت دیده ناشی از سیل در این شهرستان در دست ساخت است که با پی گیری های صورت گرفته برای ۱۵۶ واحد اعتبار اخذ شد.

فرماندار شیروان گفته که از سیل پارسال تجربیات خوبی کسب شده که  براساس آن اقدامات پیشگیرانه انجام شده است

مدیر جهادکشاورزی شیروان هم گفت: بارندگی های بهاره پارسال و جاری شدن سیل، ۱۵۱ میلیارد و ۴۶۸ میلیون ریال به حوزه کشاورزی و دام این شهرستان خراسان شمالی خسارت وارد کرد.

رمضان امان زاده با بیان اینکه به هزار و ۲۳۲ هکتار زراعت و ۲۹۵ هکتارباغ این شهرستان خسارت وارد شد اظهار داشت: خسارت های وارد شده در حوزه دامداری، زراعت، باغبانی، تاسیسات آب، قنات، لوله گذاری و جاده بین مزارع بوده است.

وی بیشترین خسارت بارندگی و سیل را در رابطه حوزه دام به مبلغ ۱۳۱ میلیارد و ۱۶۰ میلیون ریال و به تعداد ۱۶۸ دامداری سنتی و ۲ مورد دامداری صنعتی عنوان کرد.

امان زاده افزود: امسال ۱۲ میلیارد و ۵۹۳ میلیون ریال غرامت سیل به کشاورزان این شهرستان خراسان شمالی پرداخت شد که این میزان علاوه بر تسهیلات بانکی پرداخت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شیروان اظهار داشت: بر اثر بارندگی ها و وقوع سیلاب در فروردین ماه  پارسال مبلغ بلاعوض تصویب شده برای پرداخت به کشاورزان این شهرستان، ۲۵ میلیارد و ۱۸۶ میلیون ریال بود.

وی با بیان اینکه در مرحله اول حدود ۵۰ درصد مبلغ پرداخت شده است گفت: این مبلغ تصویب شده برای ۸۳۲ نفر از کشاورزان است.

امان زاده افزود: همچنین  ۲۱۸ نفر از کشاورزان برای دریافت تسهیلات به مبلغ هشت میلیارد و ۷۱ میلیون ریال به بانک های کشاورزی، ملت، سپه، رفاه، کارگران و صادرات معرفی شده اند که بیشتر معرفی شدگان به بانک کشاورزی بوده است.

رییس گروه تحقیقات اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفت: از ابتدای سال زراعی جاری تا ۱۰ اسفندماه، شیروان ۷۱.۵ میلی متر بارندگی داشته است.

مهدی کمالی افزود: بارندگی های امسال نسبت به دوره آماری بلند مدت، ۳۰ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳۸ درصد کاهش داشته استآماده باش هستند.  

هواشناسی برای روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده بارش های رگباری پیش بینی کرده است.

شهرستان ۱۵۷ هزار نفری شیروان در سال های اخیر دوران خشکسالی و کم‌آبی سختی را به خود دیده و حتی در مناطق مختلف به ویژه تعدادی از روستاها مردم برای تامین آب شرب با مشکل مواجه شده اند.

خاطرات شما از سفر به آمادگی شیروانی‌ها برای مقابله با سیلاب نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.