سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان‌غربی مطلوب است

سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان‌غربی مطلوب است

437

سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان‌غربی مطلوب است

ارومیه- ایرنا- معاون مدیریت زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارزیابی‌های کارشناسان جهادکشاورزی بیانگر سطح سبز مطلوب مزارع کلزاست....

سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان‌غربی مطلوب است

ارومیه- ایرنا- معاون مدیریت زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ارزیابی‌های کارشناسان جهادکشاورزی بیانگر سطح سبز مطلوب مزارع کلزاست.

 صولت قلی زاده روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه پایش مستمر مزارع زیرکشت دانه روغنی کلزا از اواسط اسفند سال گذشته آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است، افزود: بر اساس این پایش‌ها به کلزاکاران توصیه‌های لازم در خصوص مبارزه با علف‌های هرز و آفت‌ها به خصوص سنک بذرخوار و شته مومی و بیماری‌ها ارائه می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به پایین بودن میزان حرارت دمایی در استان برخی مزارع از حالت و مرحله هشت برگی خارج نشده‌اند و در نقاطی که شرایط جوی مهیا بوده و مرحله هشت برگی طی شده، کود سرک مرحله اول در مزارع استفاده شده‌است.

وی ادامه داد: مبارزه با علف‌های هرز هرچند در پاییز انجام گرفته‌ ولی در صورت نیاز سم‌پاشی برای آفت‌زدایی انجام می‌گیرد.

قلی زاده بیان کرد: تاکنون بیش از یکهزار و ۲۰۰ تن کود اوره و ۷۴۰ تن کود سولفات آمونیوم به عنوان کود سرک در بین زارعان کلزاکار استان توزیع شده‌است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال زراعی جاری سه هزار و ۶۸۶ هکتار از مزارع استان زیر کشت دانه روغنی کلزا قرار گرفته‌ است که نسبت به سال زراعی قبل افزایشی ندارد.

وی با بیان اینکه بذرهای موردنیاز از نوع هیبریدی خارجی و داخلی نیز به صورت یارانه‌ای در بین کشاورزان توزیع شده، اضافه کرد: ۱۴ دستگاه ریزدانه‌کار با ۱۴۰ میلیون ریال یارانه و ۵۰ میلیون ریال تسهیلات سرمایه در گردش برای کاشت، داشت و برداشت هر هکتار این محصول در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.

 به گزارش ایرنا بیشترین سطح کشت کلزا در شهرستان‌های پلدشت، میاندوآب، بوکان، نقده و پیرانشهر است؛ در سال زراعی گذشته ۱۰ هزار و ۳۳۸ تن محصول کلزا در آذربایجان‌غربی خریداری و مطالبه کلزاکاران طی ۱۰ روز پرداخت شد.

کشت کلزا که از سالیان دور گذشته در کشورهای اروپایی رواج داشته تنها چند سالی است که به صورت گسترده در ایران و آذربایجان‌غربی کشت می‌شود و کارشناسان معتقدند که کشت آن در مدت زمان کوتاهی در این استان مستعد توسعه می‌یابد. کشاورزان با توجه به خشکسالی‌های پی در پی، کمبود آب و تغییر شرایط اقلیمی باید به سمت کشت‌های استراتژیک با آب‌بری کم حرکت کنند که یکی از این محصولات دانه‌های روغنی از جمله کلزاست. در حالی که سالانه بیش از ۵۵ میلیون تن کلزا در کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چین و کانادا به عنوان سه تولیدکننده اصلی این محصول به دست می‌آید، میزان تولید این محصول در ایران بسیار اندک و کمتر از ۳۰۰ هزار تن در سال برآورد می‌شود که این رقم نیز در سال‌های اخیر با توجه ویژه وزارت جهاد کشاورزی به دست آمده است. این در حالی است که روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع نظیر زیتون جزو باکیفیت‌ترین روغن‌های خوراکی است و در کنار آن با توجه به وابستگی شدید کشور به واردات دانه‌های روغنی، کنجاله و روغن که بیش از ۹۰ درصد است، کشت این محصول و انواع نظیر آن می‌تواند از خروج سالانه نزدیک به چهار میلیارد دلار ارز جلوگیری کند. به گفته کارشناسان، آذربایجان‌غربی از جمله استان‌های ممتاز و دارای ظرفیت تولید این محصول در کشور به شمار می‌رود و با توجه به شرایط خاکی فوق‌العاده این استان، امکان تولید بیشتر با راندمان چندین برابری نسبت به زمان حاضر در این استان وجود دارد.

خاطرات شما از سفر به سطح سبز مزارع کلزا در آذربایجان‌غربی مطلوب است نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.