ضرورت اصلاح باور غلط مصرف الکل برای در امان ماندن از ویروس کرونا

ضرورت اصلاح باور غلط مصرف الکل برای در امان ماندن از ویروس کرونا

428

ضرورت اصلاح باور غلط مصرف الکل برای در امان ماندن از ویروس کرونا

اصفهان - ایرنا - باور غلط برخی مردم این که با مصرف الکل می‌توان از خطر ویروس کرونا در امان ماند تاکنون به مسمومیت و مرگ شماری از افراد در کشور و اصفهان منجر شد ...

ضرورت اصلاح باور غلط مصرف الکل برای در امان ماندن از ویروس کرونا

اصفهان - ایرنا - باور غلط برخی مردم این که با مصرف الکل می‌توان از خطر ویروس کرونا در امان ماند تاکنون به مسمومیت و مرگ شماری از افراد در کشور و اصفهان منجر شد در حالی که متخصصان با تاکید بر ضرورت اصلاح این اعتقاد تاکید می‌کنند شهروندان به مطالب غیرعلمی مطرح شده از سوی عده‌ای افراد سودجو در شبکه‌های اجتماعی توجه نکنند.

چند هفته اخیر شایعه ها و مطالب کذبی در برخی شبکه های اجتماعی و محافل عمومی درباره تاثیر آشامیدن الکل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا منتشر شد و متاسفانه شماری از مردم به دلیل نا آگاهی و بروز رفتارهای پر خطر اقدام به مصرف و خوردن الکل یا قرقره کردن آن در دهان کردند.

تعدادی از افراد سودجو نیز در این میان از این باور اشتباه، سوء استفاده کرده و اقدام به تولید بیشتر مشروبات دست ساز با درصد بیشتر متانول کردند که همین امر  به مسمومیت و حتی جان باختن شماری از مردم در استان های مختلف منجر شده است.

شواهد و گزارش های رسیده در اصفهان نیز حاکی از قربانی گرفتن این باور اشتباه در روزهای اخیر است به طوری که تعدادی از شهروندان دچار مسمومیت الکلی و حتی شماری از آنها دچار مرگ مغزی شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مواردی از مسمومیت با الکل در این استان در هفته اخیر تاکید کرد که باور اشتباه مصونیت از بیماری کرونا با خوردن الکل در این زمینه نقش بسیاری داشته است.

آرش نجیمی با تاکید بر اینکه خوردن الکل یا قرقره کردن آن در دهان هیچ تاثیری در نابودی ویروس کرونا در بدن انسان ندارد،‌ از مردم خواست تا با در خانه ماندن و رعایت بهداشت فردی و پرهیز از رفتارهای پر خطر، از شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنند.

وی به آمار مسمومیت با الکل در استان اصفهان اشاره نکرد.

یک متخصص سم شناسی بالینی و عضو هیات علمی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا درباره مسمومیت های با الکل که در روزهای اخیر در کشور تشدید شده است، توضیح داد:‌ ما با ۲ نوع الکل اتیلیک و متیلیک در این زمینه مواجه هستیم که اتیل الکل به عنوان الکل قابل آشامیدنی در دنیا مطرح است اما مصرف آن در کشورمان بر اساس شرع و قانون، ممنوع است.

فرزاد قشلاقی با بیان اینکه اتیل الکل (اتانول) حالت روانی و سرخوشی در انسان ایجاد می کند که پس از چند ساعت اثر آن از بین می رود، افزود: کارخانه های الکل سازی در دنیا این ماده را طبق استانداردهای خودشان و با درصد الکل مشخص تولید می کنند اما مساله مهم این است که مشروبات الکلی در کشورمان به صورت غیر مجاز و تقلبی ساخته می شود و مصرف آن مسمومیت و حتی مرگ به همراه دارد.

وی با اشاره به متیل الکل (متانول) نیز توضیح داد: خوردن مقادیر بسیار کم آن حتی ۱۰ تا ۲۰ سی سی نیز می تواند مسمومیت بسیار شدید ایجاد کند که در برخی موارد به مرگ منجر می شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر اینکه در مشروبات دست ساز و تقلبی، درصد و میزان اتانول و متانول مشخص نیست، خاطرنشان کرد: افتراق و تشخیص اتانول از متانول بر اساس رنگ، بو و مزه امکانپذیر نیست و باید از روش های آزمایشگاهی این کار را کرد.

وی با اشاره به اینکه زمان بروز علائم مسمومیت با توجه به میزان و غلظت الکل متانول فرق می کند، اظهار داشت: بدن انسان ابتدا اتانول را هضم می کند و بعد به هضم متانول می رسد که همراه با مسمومیت خواهد بود.

قشلاقی، مهمترین نشانه های مسمومیت با الکل را تهوع،‌ بی اشتهایی، ضعف، تعریق سرد، درد در پشت بدن،‌تنگی نفس، تْندی تنفس و شکایت چشمی (دید تار) اعلام و اضافه کرد: این مسمومیت در حالت پیشرفته  به کاهش سطح هوشیاری، تشنج،‌ افت فشار خون و علائم شدید مغزی و کْما منجر می شود.

وی با اشاره به باور نادرستی که در  روزهای اخیر مبنی بر تاثیر خوردن الکل در از بین بردن ویروس کرونا در دهان،‌ گلو و بدن منتشر شده است، تصریح کرد: در چند روز اخیر عده ای به دلیل اجرا کردن این کار بر اثر نا آگاهی روانه بیمارستان های اصفهان شدند از جمله ۲ نوجوان ۱۳ و ۱۵ ساله و یک سالمند ۶۰ ساله.

این پزشک سم شناسی بالینی همچنین به مرگ مغزی تعدادی از افراد مسموم شده بر اثر مصرف مشروبات الکلی در شهرهای مختلف استان در چند روز اخیر اشاره و اضافه کرد: عده ای از افراد سودجو در این میان برای افزایش تولیدات مشروبات دست ساز،‌ میزان الکل متانول به دلیل ارزان تر و در دسترس تر بودن را در آنها زیاد کرده اند که همین امر مسمومیت ها را تشدید کرده است.

قشلاقی با اشاره به الکل صنعتی ٰ گفت: الکل صنعتی موجود در بازار می تواند ترکیب اتانول همراه با رنگ یا متانول با مواد افزودنی باشد که خوردن آن نیز مسمومیت به همراه دارد.

وی یکی دیگر از مواردی که به مسمومیت منجر شد را استفاده از الکل متانول برای ضد عفونی کردن سطوح عنوان کرد و توضیح داد: اگر مقدار آن کم باشد مشکل چندانی ایجاد نمی کند اما تماس پوستی و استنشاق گاز آن برای نوزادان و کودکان خطرناک است و می تواند به مسمومیت منجر شود.

این متخصص، مخلوط کردن آب  ژاول با جوهرنمک برای ضد عفونی کردن را نیز یکی دیگر از موارد خطرناک خواند و تاکید کرد: این کار باعث تنگی نفس و سرفه شدید می شود.

قشلاقی از مردم خواست که به هشدارهای داده شده در این زمینه توجه و از مصرف الکل خودداری کنند و خاطرنشان کرد که اگر فردی علائم مسمومیت را در خود دید در اصفهان به بیمارستان الزهرا (س) مراجعه کند.

وی ادامه داد:‌ پیش از این بخش رسیدگی به مسمومیت ها در بیمارستان خورشید اصفهان مستقر بود اما به دلیل اینکه این بیمارستان در سه هفته اخیر یکی از مراکز مرجع مقابله با کروناست، بخش رسیدگی به مسمومیت ها به طور موقت به بیمارستان الزهرا (س) منتقل شده است.

بسیاری از خانواده ها نیز با ابراز نگرانی از این اتفاق در کشور،‌خواهان برخورد قاطع دستگاه قضایی با عوامل انتشار چنین مطالب و باورهای اشتباهی درباره تاثیر مصرف الکل در پیشگیری از ابتلا به کرونا و همچنین تولیدکنندگان مشروبات دست ساز و تقلبی شدند.

خاطرات شما از سفر به ضرورت اصلاح باور غلط مصرف الکل برای در امان ماندن از ویروس کرونا نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.