محیط‌های دانشگاهی مشارکت پذیری و انسجام اجتماعی را تقویت کنند

محیط‌های دانشگاهی مشارکت پذیری و انسجام اجتماعی را تقویت کنند

496

محیط‌های دانشگاهی مشارکت پذیری و انسجام اجتماعی را تقویت کنند

یزد - ایرنا - معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محیط‌های دانشگاهی باید به نحوی طراحی و مورد استفاده قرار گیرند که مشارکت‌پذیری،...

محیط‌های دانشگاهی مشارکت پذیری و انسجام اجتماعی را تقویت کنند

یزد - ایرنا - معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: محیط‌های دانشگاهی باید به نحوی طراحی و مورد استفاده قرار گیرند که مشارکت‌پذیری، جلب اعتماد عمومی و انسجام اجتماعی را در جامعه تقویت کنند.

محمدتقی نظرپور روز سه‌شنبه در دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی که با حضور ۳۰۰ نفر از استادان و دانشگاهیان کشور در دانشگاه یزد برگزار شد، افزود: توجه علمی و دقیق به محیط‌های دانشگاهی امنیت بین دانشجویان و شکل‌گیری مفهوم سرمایه اجتماعی را ارتقا می دهد.

وی از سرمایه اجتماعی به عنوان پایه‌های ایجاد و حفظ توسعه پایدار جامعه یاد کرد و گفت: همانگونه که در ذات مفهوم پایداری ویژگی ماندگاری برای نسل‌های آینده موجود است در رابطه با این سرمایه، ماندگاری ذاتی، صمیمیت و حسن نیت روابط اجتماعی به صورت ماندگار وجود دارد. معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهارداشت: افزایش فردگرایی در جامعه کنونی سبب شد تا اهمیت بیشتر محیط کالبدی در راستای نزدیکی افراد به یکدیگر و ایجاد تعاملات اجتماعی در فضاهای دانشگاهی را طلب کند. به گفته نظرپور، جایگاه فضاهای کالبدی دانشگاه‌ها تاثیر مهمی در ایجاد رفتارهای اجتماعی و  حیات‌ جمعی به خصوص در اوقات فراغت، نیاز فطری به تعامل اجتماعی، گفت‌وگو ، ابراز احساسات و تبدیل تنش‌ها به هم‌زیستی را دارد.

وی اظهارداشت: بدون شک حیات‌جمعی در فضاهای دانشگاهی در گرو ترویج تعامل اجتماعی، جذب افراد و گروه‌های مختلف، امنیت اجتماعی و ایجاد فضاهایی فعال و سرزنده است. معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر حضورپذیری و تعاملات اجتماعی براساس دیدگاه‌های محققان شامل « سرزندگی، زیبایی بصری ،نگهداری و مراقبت از فضا به‌ طور خاص و دسترسی مناسب به امکانات» است.

نظرپور تاکید کرد: برقراری رابطه اجتماعی در فضاهای دانشگاهی چه در سطح صحبت دوستانه و چه در سطح ارتباطات عمومی یا گروهی، جریانی است که می‌توانند ارتباطات فرهنگی و 

اجتماعی را توسعه دهند.

وی افزود: مطالعه مسائل مربوط به سرمایه اجتماعی، بررسی جنبه‌های روان‌شناسی روابط انسانی را نیز ایجاب می‌کند و از آنجا که روابط اجتماعی در بسترهای کالبدی شکل می‌گیرند، مطالعه اجتماع‌پذیری در فضاها لازم و ضروری است. نظرپور تاکید کرد: سرمایه اجتماعی برخلاف شکل‌های دیگر سرمایه ها، از مسائل مهم فیزیکی کالبدی و انسانی گرفته تا سرمایه اقتصادی و فرهنگی، به‌وسیله تعامل اجتماعی شکل می‌گیرد و بدون حضور جمعی نه پدید می‌آید و نه ممکن است، ایجاد شود.

دومین همایش ملی معماری فضاهای دانشگاهی با هدف تبیین نقشه راه در حوزه معماری مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری، شناسایی ایده‌های برتر در حوزه ساختمان‌ها و فضاهای مراکز آموزش عالی و پارک‌های علم و فناوری در دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.

دبیر علمی این همایش در مراسم افتتاحیه با اشاره به ارسال ۷۵ مقاله به دبیرخانه گفت: به مدت ۲ روز ۱۵ مقاله برگزیده به صورت سخنرانی و ۲۵ مقاله به شکل پوستر ارائه خواهد شد.

محمدرضا نقصان محمدی گفت: چکیده تمام مقالات همایش به همراه سخنرانی‌ها و محتوای پنل‌ها و کارگاه‌های تخصصی در قالب کتابچه‌ای منتشر و به علاقه‌مندان عرضه خواهد شد.

وی اظهارداشت: این گردهمایی در راستای بهبود کیفی آموزش‌های دانشگاهی و نظر به تاثیر فضاهای آموزشی بر این مهم به مقوله معماری فضاهای دانشگاهی پرداخته است.

محورهای اصلی همایش شامل مبانی برنامه ریزی و استاندارهای فضاهای آموزش عالی و تحقیقاتی و فناوری،مرور تجربه ، نقد و بررسی فضاهای دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری ایران و جهان، مرمت، نگهداری و تعمیر فضاهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی است.

همچنین دیگر محورهای این گردهمایی روش‌های بهینه ساخت و ساز در فضاهای دانشگاهی و مراکز تحقیقاتی، فضاهای فاخر در دانشگاه‌های امروز ایران،کیفیت و هویت فضاهای دانشگاهی و فناوری و فضاهای دانشگاهی در بناها و بافت‌های تاریخی عنوان شد.

هم اکنون حدود ۷۰ هزار دانشجو در ۶۸ مرکز آموزش عالی و دانشگاه های استان یزد تحصیل می کنند.

این استان حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که ۸۷ درصد در ۲۱ شهر و بقیه در روستاها و آبادی ها زندگی می کنند.

خاطرات شما از سفر به محیط‌های دانشگاهی مشارکت پذیری و انسجام اجتماعی را تقویت کنند نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.