صادرات ۱۵۵ هزار تن کیوی و مرکبات مازندران

صادرات ۱۵۵ هزار تن کیوی و مرکبات مازندران

583

صادرات ۱۵۵ هزار تن کیوی و مرکبات مازندران

نوشهر - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به صادرات ۱۵۵ هزار تنی کیوی و مرکبات گفت که تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن مرکبات و کیوی از...

صادرات ۱۵۵ هزار تن کیوی و مرکبات مازندران

نوشهر - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به صادرات ۱۵۵ هزار تنی کیوی و مرکبات گفت که تا پایان سال پیش‌بینی می‌شود ۳۰۰ هزار تن مرکبات و کیوی از استان به خارج صادر شود.

عزیزالله شهیدی فر روز سه شنبه در حاشیه ملاقات عمومی با بهره‌برداران و کشاورزان غرب مازندران در چالوس در جمع خبرنگاران افزود: از این میزان ۲۰۰ هزار تن کیوی و ۱۰۰ هزار تن مرکبات پیش بینی صادرات مازندران تا پایان سال جاری است.

وی از افزایش دو برابری صادرات مرکبات و کیوی در سال جاری خبر داد و گفت : تاکنون  ۹۰ هزار تن کیوی و ۶۵ هزار تن مرکبات از استان مازندران به کشورهای حاشیه دریای خزر ، خلیج فارس و کشور هندوستان صادر شده است.

به گفته وی ، در سال گذشته ۱۵۰ هزار تن کیوی و مرکبات از استان مازندران به کشورهای مختلف صادر شده بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت:  در حال حاضر ۷۰ درصد مرکبات و کیوی تولیدی مازندران قابلیت صادرات دارد که با توجه به تولیدات مازاد نیاز کشور و همچنین مقرون به صرفه بودن به لحاظ اقتصادی به کشورهای مختلف صادر می شود.

وی با اشاره به صادرات بیشتر محصولات کشاورزی تولیدی مازندران از سایر گمرکات کشور افرود: تمامی گمرکات مازندران دریایی هستند و باید کشتی های لازم برای صادرات محصولات کشاورزی در نظر گرفته شود و این موضوع از سوی استاندار و مسئولان مازندران در حال پی گیری است تا بخشی از محصولات صادراتی از دریا انجام شود ضمن اینکه باید از ظرفیت های گمرکی استان نیز بهره لازم برده شود. 

پرداخت ۱۰۰ درصدی تسهیلات سال گذشته

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: سال گذشته ۹۰۰ میلیارد تومان سهم تسهیلات بخش کشاورزی مازندران بود که بیش از ۱۰۰ درصد آن ۹۳۰ میلیارد تومان محقق شد و امسال پیش بینی می شود که بیش از یک هزار میلیارد تومان تسهیلات در این حوزه جذب شود که تاکنون بیش از ۵۰ درصد آن تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: بیشتر تسهیلات در ساختار تولید و صنایع تبدیلی، تکمیلی و فرآوری کشاورزی مازندران در حوزه تولید و اشتغال در دامداری های سبک و سنگین ، گلخانه ها و پرورش ماهیان خاویاری پرداخت شده است.

شهیدی فر با اشاره کشت محصولات گلخانه ای همچون گل و گیاه زینتی،قارچ های خوراکی و گیاهان دارویی و توت فرنگی و لیمو ترش در سطح ۳۵۰ هکتار در مازندران افزود: با توجه به نبود محدودیتی در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه در سال آتی شاهد افزایش چشمگیر زیر کشت گلخانه ای در مازندران باشیم.

وی افزایش بهره روی با توجه به نیاز جامعه را دغدغه امروز این مجموعه بر شمرد و اظهار داشت: در حال بکارگیری تکنولوژی و فن آوری های نوین روز دنیا در حوزه کشاورزی در جهت افزایش بهره وری و عملکرد در واحد سطح ، اصلاح نژادها برای افزایش تولید گوشت و شیر، تولید نهال ها باغی  و بذرهای سازگار در مازندران هستیم.

به گفته وی، مازندران با دارا بودن ۱/۵ درصد از اراضی کشور و ۲/۵ درصد اراضی کشاورزی کشور سالانه بیش از ۷ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کند که  ۱۰ درصد ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است .

شهیدی فر همچنین بر ضرورت تفویض اختیار برای گرفتن تسهیلات در شهرستان ها تاکید کرد و افزود: به دنبال تعامل بیشتر شعبه های بانکی شهرستان ها هستیم تا تسهیلات زیر ۵۰۰ میلیون تومان در شهرستان پرداخت شود.

وی خواستار حفظ اراضی کشاورزی مازندران شد و اظهار داشت: : دستگاههای خدمات رسان باید تنها خدمات را به ساخت و ساز دارای مجوز بدهند و در این راستا مکاتبات زیادی با دستگاههای نظارتی و خدمات رسان صورت گرفته تا ارائه خدمات به ساختمان های بدون مجوز قانونی خودداری کنند.

خاطرات شما از سفر به صادرات ۱۵۵ هزار تن کیوی و مرکبات مازندران نگارش نظر

نظر خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این شهر سفر کند.
برای نوشتن نظر ابتدا ثبت نام کنید.