گزله

194

گزله

گزله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. جمعیت این روستا در دهستان رباط قرار دارد و براساس سرشمار...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای گزله

گزله

گزله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است.

جمعیت

این روستا در دهستان رباط قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۲ نفر (۱۰خانوار) بوده‌است. طایفه سیکوند جز ایل بالاگریوه و یکی از طوایف میر می باشند که با دولت زمان خود درگیر شده و چهل و شش نظامی را به قتل می رسانند که قبر همه نظامیان کشته شده در پایین قلعه مونگره موجود و قابل مشاهده می باشد مرگ این نظامیان باعث شیوع بیماری میگردد که به مرگ تعداد زیادی از اهالی منجر می شود (احتمال زیاد نظامیان کشته شده ناقل بیماری بوده اند )،بنابراین افراد طایفه سیکوند و طایفه نباتوند و طایفه چارمیر که از یک ریشه و ساکن منطقه کرکی و مونگره هستند برای نجات جان خود و خانواده مجبور به کوچ و ترک کاشانه می شوند ابتدا به میان طایفه بیرانوند کوچ کرده و چند سالی ساکن می شوند، در تابستان چند سال بعد در یکی از مراسمات با حضور خوانین بیرانوند و سگوند جشنی ترتیب داده می شود و بنا بر رسم آن زمان از دو ایل کسانی که مهارت بسیار زیادی از سوارکاری و تیراندازی دارند به رقابت میپردازند بر خلاف همیشه که در سوارکاری سگوندها پیروز می شده اند اینبار شکست بسیار بدی می خورند، یکی از خوانین سگوند که آدم بسیار دانا و زیرکی بوده سعی می کند علت شکست را بفهمد و به بهانه ای مرد پیروز میدان را به کناری کشیده و از در دوستی شروع به صحبت با او می کند و به این ترتیب علت شکست را فهمیده و چون افراد طایفه سیکوند را افراد بسیار ماهر در تیراندازی و سوارکاری می بیند سعی در آوردن آن ها به میان ایل خود می کند ،سپس بنا بر دعوت خوانین سگوند سه طایفه سیکوند و نباتوند و چارمیر باز کوچ کرده و این بار به میان ایل سگوند می آیند ولی چند خانواری کوچ نکرده ودر میان ایل بیرانوند باقی می مانند که اکنون ساکن روستای گزله می باشند ، و در حال حاضر طایفه سیکوند شامل سه تیره غلام، سلمان و باران می باشد و بهمراه طایفه نباتوند و چارمیر در ازنا سگوند و روستای حسن آباد مهمیل و آبستان و همچنین در شهرهای خرم اباد و دورود و اندیمشک ساکن هستند. همچنین نام طایفه سیکوند با تپه سیکوند نوراباد یکی است ولی در قدیم نام طوایف را معمولا براساس نیا یا شخصیت رفتاری آن طایفه انتخاب میکرده اند و نه براساس محل زندگی، سی در زبان لری به معنای سیاه و وند هم به معنای زاده شده از را می دهد و چون مردمان میر مردمی گرمسیر نشین هستند وچهره هایی به رنگ سبزه و گاها تیره دارند در واقع سیکوند یا سیکه ون به معنای زاده شده از مردی با صورت تیره می باشد. ساکنان این روستا هم از طایفه سیکوند و از فرزندان دو برادر به نام‌های بزرگ و نامدار هستند که پس از خاتمه جنگ بیرانوندها با رضاخان و تبعید آن‌ها به ورامین این دو از تبعیدگاه (خوار ورامین)گریخته و پس از مراجعه‌ای کوتاه به چغلوندی برای همیشه آنجا را ترک کرده و به روستای گزله در شمال خرم آباد نقل مکان کرده اند.

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.



الگو:کتاب گستره ایل باجولوند(باجول هو) شامل طوایف سگوند،دالوند،قایدرحمت،یاراحمدی،آروان نویسنده :عباس وثوقی

خاطرات شما از سفر به گزله نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.