سراب تلخ

353

سراب تلخ

سراب تلخ، منطقه ای از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. این منطقه شامل 4 رو ستا به نام های سراب تلخ ( سرسراو) ، قاسم آباد ،...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سراب تلخ

سراب تلخ

سراب تلخ، منطقه ای از توابع بخش مرکزی شهرستان خرم‌آباد در استان لرستان ایران است. این منطقه شامل 4 رو ستا به نام های سراب تلخ ( سرسراو) ، قاسم آباد ، شجاع آباد و آزادخانی می باشد.

سراب تلخ سر سراو

این روستااز رباط نمکی شروع و به روستای قلعه جغد ( سالار) ختم می شود . مردم رو ستای سراب تلخ به زبان لکی تکلم می‌کنند. این روستا از دو بخش بالایی ( ریمله و سراو)و پایینی (هوارینی ) تشکیل شده است. قدمت روستا با توجه به وجود قلعه باستانی مدفون شده در بلندترین نقطه روستای پایینی یا همان هورینی و آثار کشف شده در تپه های اطراف به مانند تپه تاجه بیش از هزار سال تخمین زده میشود. قبرستان این روستا مارگیمه۳۳٫۶۰۴۹۷۶°شمالی ۴۸٫۳۳۹۲۳۱°شرقی / 33.604976; 48.339231 نام دارد که از آن برای دفن عشایر هم استفاده میشده، قبرهایی به قدمت ۱۰۰۰ سال دارد.

بنابه اظهارات افراد محلی آثار باستانی با قدمت نامعلوم از اطراف روستا پیدا شده است.

قاسم آباد

کانون شکل گیری روستا در منطقه سراب تلخ بود و قلعه سرهنگ موسی خانه در این روستا قرار داشت و بعدها روستاهای دیگر سراب تلخ بوجود آمدند قبل از شکل گیری بقیه روستا ها ریاست کل سراب تلخ بعد از مرحوم سرهنگ موسی خان به عهده فرزند برومندش مرحوم غلامرضاخان سرهنگی بود که پس از فوت ایشان این مهم به برادرش مرحوم حاجخانجان سردارنژاد و فرزند ارشدش مرحوم نصرت الله سرهنگی سپرده شد که همزمان کدخدایی روستای قاسم آباد و سراب تلخ ( سرسراو ) را بعهده داشتند

شجاع آباد

در پی خرید زمینهای زراعی مرحوم روح الله خان والیزاده توسط مرحوم جواد شجاع نماینده سابق مردم لرستان در مجلس، اقدام به ساخت خانه هایی برای رعایا این زمینها نمود که اساس روستای شجاع آباد را بنیان نهاد . چند سال بعد با اجرای قانون اصلاحات ارضی توسط دولت زمینها به کشاورزان واگذار و عملا مرحوم شجاع در آنجا مالک نبود و لی نام روستا شجاع آباد باقی ماند و طی سالیان گذشته گسترش یافته است.

آزادخانی

این روستا قبلا در وسط دشت سراب تلخ بانام قلعه مهربانو قرار داشت ، که توسط مرحوم حسین کریمی حسنوند و برادرش مرحوم جعفر کریمی حسنوند به مرز اراضی روستای رباط نمکی و سراب تلخ انتقال پیدا کرد . رو ستا را در زمینهای شخصی این 2 برادر معروف به خرگدار بنیان نهادند اولین کدخدا این روستا مرحوم حسین کریمی که همزمان کدخدای روستای شجاع آباد نیز محسوب میشد بود و دومین و آخرین کدخدا این روستا مرحوم جعفر کریمی بودند. از اقدامات این 2 برادر ساخت مدرسه آزادخانی با اهدا زمین و هزینه شخصی ، گسترش روستا و استقبال از مهاجرانی که از روستای رباط نمکی و روستاهای اطراف به این روستا آمدند می توان نام برد

جستارهای وابسته

  • فهرست روستاهای ایران

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.



خاطرات شما از سفر به سراب تلخ نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.