سه سار

471

سه سار

سه سار، روستایی از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان ایران است. موقعیت طبیعی روستای سه سار با مختصات جغرا...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای سه سار

سه سار

سه سار، روستایی از توابع بخش میرزا کوچک جنگلی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان ایران است.

موقعیت طبیعی

روستای سه سار با مختصات جغرافیایی Y4125642 -X339581 - UTM طول شرقی از نصف النهار گرینویچ ۴۹درجه ۱۱دقیقه و ۲۷ ثانیه عرض شمالی و ۳۷ درجه ۱۵ دقیقه و۴ ثانیه در ضلع جنوب شرقی شهرستان صومعه سرا واقع در استان گیلان از کشور ایران قرار دارد مساحت روستا حدود ۶ کیلومتر مربع که %۶۰ آن را زمین‌های کشاورزی و۴۰٪ آنرا باغات شامل (جنگل کاری. صیفی. جالیز. خانه. محوطه. حریم جاده و رودخانه هادربر گرفته‌است.

رو ستای سه سار به فاصله ۲۰ کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد و به ترتیب از شمال به روستای پشتیر و چالکسر و از سمت شرقی به پشتیر و رودخانه شیرک و از جنوب به روستای تیمور کوه و تطف رود و از ضلع غربی به روستاهای ملار سیاهورودو توسه کله و چالکسر محدود می‌باشد.

پستی و بلندی

کوه تیمور کوه در ضلع جنوبی مشرف بر روستا با ارتفاع ۲۵۰ متر از سطح دریای آزاد قرار دارد و شیب ملایم اراضی سه سار از جنوب امتداد دارد به طوری که تفاوت ارتفاع پست‌ترین و بلندترین نقطه در سه سار ۷ متر می‌باشد.

رودخانه و منابع آب

سه سار از سه طرف محصور در جریان آب رودخانه و کانال آبرسان می‌باشد که به ترتیب رودخانه پلنگ ویر در غرب و شیرک در شرق و کانال آب بر فومنات در ضلع شمالی آن جاری است و رودخانه پلنگ ور از سلسله کوه‌های تالش در ضلع جنوبی دهستان آلیان سرچشمه گرفته و پس از مشروب نمودن مزارع کشاورزی روستا از ضلع شمالی خارج می‌شود لازم است ذکر شود در صورت نیاز به آب زراعی به وسیله پمپاژ از آب کانال استفاده می‌شود

آب و هوا

به طور کلی سه سار به سبب قرار گرفتن در ضلع غربی استان گیلان و دامنهٔ رشته کوه‌های تالش دارای آب و هوای معتدل با تابستان‌های نسبتاً گرم و زمستان‌های معتدل و سرد بوده و با میانگین متوسط بارش سالانه ۱۲۶۰میلیمتر و رطوبت نسبی %۸۵ و متوسط دما ۲۲ درجه است و بر اساس آمار ۱۵ ساله ایستگاه هواشناسی کسما که عمده بارش‌های سالانه در اواخر زمستان و تابستان و اوایل پاییز اتفاق می‌افتد.

بادهای موسمی

باد گرم پاییز به نام علمی پدیده (فون) که از برخرد آب و هوای گرم شمال با آب و هوای سرد و خشک استان‌های اردبیل. زنجان در ارتفاعات صورت گرفته و در سراسر جلگه گیلان جریان دارد.

باد شمال (دریا وا) که در اواسط ظهر تا عصر در فصول گرم سال می‌وزد. ا

باد غربی (خلخال وا) که در غروب در روزهای آفتابی تابستان از کوه‌های تالش به طرف دشت گیلان می‌وزد.

بارش‌های فصل

در سه سار مثل سایر مناطق گیلان دو نوع بارش از اهمیت ویژه‌ای بر خوردار است که عبارت اند از:

  • باران پنجک که از روزهای ۲۹ الی ۳۱ خرداد و اول و دوم تیر با اندکی تغییر می‌بارد
  • باران سه شب لان که در اواسط تابستان به مدت ۳ روز شروع به بارندگی می‌کند.
  • دلایل نامگذاری سه سار

    • سه سار به معنی سیه سار یعنی محله پرندگان سیاه از نوع سار (سیته محلی) یاسیه سار همان سیاه نسبر محلی است شاید نماد و عامل اسم گذاری محلی شده‌است زیرا سه سار محلی پر از سیاه سار بوده و به خاطر وفور آن‌ها یک منطقه از مزارع را سیته بجار یعنی مزرعه سارها نامیده اندچه سیه سار و چه سه سار هرکدام یعنی محله سارها.
    • سه سار به معنی محلهٔ سه چشمه سار است سه سار در گذشته و حال سه چشمه پرآب و جاری داشته و دارد که در جنوب مرکز و شمال سه سار جاری بوده و مزارع را آبیاری می‌کردند به خاطر همین چشمه‌ها (سه چشمه سار) سه سار نامیده شده‌است. به تحقیق استاد جبار حاجت زاده فرزند مرحوم حاج علی حاجت زاده سه ساری بود
    • سه سار در گذشته سی سار بوده (سار یعنی پسوند مکان) و سی یعنی سنگ و صخره در این صورت سی سار یا سه سار محله پر از سنگ و صخره بوده‌است.
    • سه سار سیه سار بوده یعنی محلهٔ سیاه و تاریک شاید به خاطر درختان جنگلی بلند و زیر قرار گرفتن رشته کوه‌های البرز شمالی دارای روشنایی کافی نبوده و غروب و شب‌های تاریک داشته که به محله تاریک و سیاه معروف شده.

    جمعیت

    این روستا در دهستان گوراب زرمیخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۴۲۵ نفر (۳۳۸خانوار) بوده‌است.

    زبان

    زبان اهالی روستای سه سار تالشی است و به لهجه مناطق جنوبی تالش تکلم می کنند.

    پانویس

    منابع

    • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

    خاطرات شما از سفر به سه سار نگارش خاطره

    خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
    برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.