پاسکه

357

پاسکه

پاسکه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان ایران است و ساکنین قدیمی آن زرتشتی بودند و آخرین نسل از این قوم با دین زرتشت در حد ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای پاسکه

پاسکه

پاسکه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان صومعه‌سرا در استان گیلان ایران است و ساکنین قدیمی آن زرتشتی بودند و آخرین نسل از این قوم با دین زرتشت در حد فاصل سالهای ۱۳۱۰ الی ۱۳۲۲ بنا به دلایلی نا معلوم تغییر آیین داده اند و از ساکنان اصلی آن زمان که بومی آنجا بودند تعداد بسیار کمی باقی مانده است و مابقی جمعیت در این روستا متشکل از افرادی است که از روستاهای همجوار یا بصورت محدود از استانهای همجوار به این مکان آمده اند.این روستا دارای بخش شامل : آقا محله ، اسد محله و صادق محله می باشد و دارای زمینهای کشاورزی با خاک مرغوب است. شغل اصلی روستاییان شالیکاری و کاشت سیفیجات است و مردم روستا در قدیم جهت تهیه مایحتاج خود به دهستان همجوار خود یعنی دهستان کسماء میرفتند که در روزهای چهارشنبه هر هفته دارای بازار هفتگی بسیار پر رونقی بود می رفتند (در سالهای اخیر این بازار به هیچ وجه آن شکوه و زیبایی قدیم را ندارد).از خانواده های قدیمی این روستا میتوان به طوایفی همچون: پورمیرزا ، غمگسار ، چاره جو ، حاجتمند ، شکیبا ، بابایی ، نامجو و اسد اشاره کرد. زمینهای کشاورزی این روستا در طرح هادی تسطیح ارازی کشوری دستخوش تغییرات زیادی شد و بافت بومی خود را از دست داد. تعداد کمی از خانه های قدیمی این روستا همچنان بافت اولیه خود را حفظ کرده اند و حتی تعداد آنها به اندازه انگشتان یک دست است و مابقی خانه ها یا بازسازی شده یا نوسازی شده اند. این روستا دارای یک ایستگاه هواشناسی است.

جمعیت

این روستا در دهستان کسما قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۸ نفر (۱۴۴خانوار) بوده‌است.

منابع

  • «نتایج سرشماری ایران در سال ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار. بایگانی‌شده از روی نسخه اصلی در ۲۱ آبان ۱۳۹۲.

خاطرات شما از سفر به پاسکه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.