قایدان

152

قایدان

قائدان(کیدون)، روستایی از توابع بخش دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است. کیدون یا قائدان در لغت به معنای جایگاه “کی”‌ها می‌باشد ...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای قایدان

قایدان

قائدان(کیدون)، روستایی از توابع بخش دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.

کیدون یا قائدان در لغت به معنای جایگاه “کی”‌ها می‌باشد و “کی” در گویش محلی به بزرگان منطقه گفته می‌شود . از آنجایی که لغت معرب لغت “کی” “قائد” می‌باشد ، روستای کیدون در منابع رسمی “قائدان” نامیده می‌شود.

جمعیت

این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۹۵ جمعیت آن ۱۱۰ نفر بوده‌ است.

مردم شناسی:« جوانان روستای کیدون که عموما تحصیلات عالیه دارند، معمولاً پس از پایان تحصیلات به روستا برنمی گردند و بیشتر در شهرهای شیراز و نورآباد ساکن می‌شوند.

آنها هم که در کیدون ماندند بیشتر به کار کشاورزی و کشت گندم و انگور و انجیر مشغول هستند، و نکته جالب این است که در کار کشاورزی تماما از وسایل ابتدائی و سنتی استفاده می‌کنند.

روستای کیدون مانند بیشتر روستاهای استان به جهت بی توجهی و مهاجرت بی رویه روستا به شهر در معرض خطر از بین رفتن و متروکه شدن قرار دارد. و بنظر می‌رسد مسئولین شهرستان ممسنی طرحی برای انتقال باقی مانده جمعیت استان به نقطه ای دیگر و از بین بردن روستا در دست داشته باشند، و برای همین هم جای تعجب ندارد اگر چند وقت دیگر اگر از جاده زیبای «بوان» به طرف شیراز رفتید، بجای روستای کیدون، چند خانه گلی مخروبه ببینید. دهیار این روستا ( کوروش بهرامی ) است.

اقامتگاه گردشگری

در سال ۱۳۹۶ در این روستا اقامتگاه گردشگری چویل مجوزهای لازم برای فعالیت در این زمینه را دریافت کرد و در شهریور ۱۳۹۷ توسط مسئولان استان فارس و شهرستان نورآباد ممسنی بعد از یک سال فعالیت مرمت افتتاح شد.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به قایدان نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.