ساغویه

228

ساغویه

ساغویه، روستایی در بخش سرچهان (شهرستان بوانات، استان فارس ایران) است. این روستا در دهستان توجردی قرار دارد. جمعیت براساس سرشماری مر...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای ساغویه

ساغویه

ساغویه، روستایی در بخش سرچهان (شهرستان بوانات، استان فارس ایران) است. این روستا در دهستان توجردی قرار دارد.

جمعیت

براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۴ نفر (۴۹خانوار) بوده‌است.

طبق آخرین سرشماری، جمعیت این روستا در فروردین سال 1398 به 312 نفر (62 خانوار) افزایش یافته است.

البته در طول چند سال گذشته اهالی روستای ساغویه، شهرهای بزرگتر به ویژه شهر یزد را جهت کار و زندگی انتخاب نموده اند.

بسیاری از مردم این روستا از طریق کشاورزی و تعداد کمتری نیز از طریق دامداری، کسب درآمد می‌نمایند.

ساغویه به دلیل قرارگیری در موقعیت کوهستانی مناسب، از جاذبه های گردشگری مناسبی برخوردار است.

نرخ با سوادی در روستای ساغویه در حدود 84 درصد برآورد شده است.

موقعیت جغرافیایی

روستا به کوههای نسبتاً مرتفع دامنه جنوبی زاگرس (از جمله کوه ول {در زبان محلی= کوه سفید}، سه کوهک، کوه سیاه، چشمه‌های منطقه تفریحی برسفید، بید قصر و ...) نزدیک است. از نظر جغرافیایی، در بین دو روستای نویه و روستای قاسم‌آباد قرار دارد. متوسط میزان بارندگی سالانه در روستا بیش از 400 میلیمتر است؛ این میزان در سال های پر بارش از 750 میلیمتر فراتر می رود. روستا دارای زمستان بسیار سرد و تابستان خنک است. قرارگیری ساغویه (به همراه سایر روستاهای جنوب شرقی بخش سرچهان) در مجاورت دریاچه بختگان (واقع در بخش شمالی شهرستان نیریز) موجب می شود تا در فصل تابستان شاهد نسیم دریا به خشکی در طول روز باشیم. همین روند موجب می شود تا دمای هوا در فصل تابستان خنک باشد. ارتفاعات روستا (به ویژه کوه ول) در اکثر روزهای پاییز، تمام زمستان و نیمه اول بهار از برف پوشیده می شود. علت نام گذاری این کوه در زبان محلی به "کوه سفید" به دلیل همین پوشش برف است که در برخی مناطق نزدیک به قله کوه به بیش از 5 متر می رسد.

از نظر شکل استقرار و تیپ، این روستا در گروه روستاهای متمرکز قرار می‌گیرد که در آن، خانه های روستا به یکدیگر چسبیده و چشم اندازی متمرکز و بدون فضای خالی در در روستا وجود دارد.

امکانات

به دلیل پایین بودن تعداد دانش آموزان، در این روستا فقط مدرسه ابتدایی وجود دارد. دانش آموزان جهت ادامه تحصیل در مقاطع راهنمایی و دبیرستان، باید در مدارس روستای توجردی (در فاصله دو کیلومتری روستا) نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

این روستا فاقد امکانات درمانی از جمله خانه بهداشت می باشد که علت آن نیز پایین بودن جمعیت روستا عنوان شده است.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به ساغویه نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.