دشت رئیس

314

دشت رئیس

دشت رئیس، روستایی کُهن از توابع بخش مرکزی شهرستان سرچهان در استان فارس ایران است. مردم این روستا از طایفه مستقل چهارراهی و تیره محمدجانی هستند و از لح...

با سلام خدمت شما بیننده گرامی ! اطلاعات نمایشی در زیر از ویکی پدیا جمع آوری شده و ممکن است قدیمی یا صحیح نباشند. لطفا با نشر صحیح اطلاعات ما را یاری کنید.

معرفی روستای دشت رئیس

دشت رئیس

دشت رئیس، روستایی کُهن از توابع بخش مرکزی شهرستان سرچهان در استان فارس ایران است. مردم این روستا از طایفه مستقل چهارراهی و تیره محمدجانی هستند و از لحاظ قومیتی فارس هستند. واژگانی کهن پارسی در زبان مردم این روستا همانند دیگر چهارراهی ها و مردم سرچهان وجود دارد که اغلب بازمانده ی زبان پارسی میانه یا همان پهلوی ساسانی است. مردم این روستا مسلمان و شیعه مذهب هستند و به زبان فارسی با لهجه شمال فارس سخن می‌گویند؛ (خاستگاه و جغرافیای اصلی و اولیه سکونت طایفه چهارراهی در شمال شرقی فارس،منطقه چهارراه سرچهان است؛ وجه تسمیه ایل نیز برگرفته از نام همین منطقه چهارراه است که چهارراه قدیمی بین شیراز[فارس]،اصفهان،بندرعباس،یزد و کرمان بوده است ) ؛ گویش و لهجه فارسی آنها هنوز تا حدودی و در برخی موارد [بیشتر از لحاظ واژگانی] حالت پارسی میانه ( پهلوی ساسانی ) خود را حفظ کرده است. سرچهان در حدود ‌۷۰۰سال پیش در زمان اتابکان فارس حکومت آل مظفر از آن به عنوان سرچاه خونسار یاد شده ,که در آن زمان جنگی بین شاه شجاع مظفری( همعصر حافظ شیرازی) و همچنین برادرش شاه محمود مظفری حاکم اصفهان در صحرای سرچاه خونسار در محل دشت رئیس و قلعه میاق (در زمان ایلخانان بنا گردیده)درگرفت که منجر به پیروزی شاه شجاع گردید .

آثار ملی و باستانی :

✓ تل گورستان دشت رئیس

جمعیت

این روستا در دهستان سرچهان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن حدود ۲۰۰ نفر (۵۰خانوار) بوده‌است. جوانان و نسل جدید روستا که اغلب تحصیل کرده هستند به شهر کره‌ای مرکز شهرستان سرچهان و همچنین شهرستان های دیگر ، شیراز و .. مهاجرت کرده اند و اغلب قدیمی تر ها در روستا ساکن اند ؛ این روستا یکی از روستاهای قدیمی این منطقه می‌باشد.

منابع

  • «نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵». درگاه ملی آمار ایران. بایگانی‌شده از اصلی در ۱ ژانویه ۲۰۱۳. دریافت‌شده در ۱ ژانویه ۲۰۱۳.

خاطرات شما از سفر به دشت رئیس نگارش خاطره

خاطره خود را برای دیگران بنویسید تا اگر کسی دوست داشت به این روستای سفر کند.
برای نوشتن خاطره ابتدا ثبت نام کنید.